67 edycja europejskiego konkursu – EUnited Europa łączy
Po wyborach instytucje europejskie przygotowują się do nadchodzących wyzwań. W obrębie UE głównym tematem jest nacjonalizm i Brexit, natomiast na arenie międzynarodowej istotne jest zagadnienie wzmocnienia odpowiedzialności pozapolitycznej i problemy związane ze zmianami klimatycznymi.
Najnowsza edycja konkursu współorganizowanego przez Niemieckie Krajowe Biuro eTwinning – EUnited – Europa łączy stanowi wezwanie do tego, by zastanowić się nad tym, co nas łączy ponad tymi podziałami. Dzieci znają i kochają te same bajki i tych samych bohaterów książkowych: Przygody Pippi Pończoszanki, Żabi król lub Kuba Guzik to książki, które można znaleźć w pokojach dziecięcych w całej Europie. Starsze uczennice i starsi uczniowie dowiadują się, co nas – Europejki i Europejczyków – łączy pod względem społecznym i politycznym: pokój na kontynencie europejskim, uznanie dla różnorodności i przyszłość naszej planety. W ramach tej specjalnej edycji konkursu zapraszamy wszystkie grupy wiekowe do sformułowania swoich życzeń i żądań wobec niemieckiej Prezydencji w Radzie UE od lipca 2020: co Niemcy powinni zrobić, by wzmocnić europejskie wartości? Podziel się z nami swoją opinią! Zdjęcie, tekst lub film, samodzielnie skomponowany utwór hip-hop, seria plakatów lub slam poetycki – niech Wasza wyobraźnia nie zna żadnych granic
Swoje prace można zgłaszać w kilku różnych modułach:
Moduł 1 (klasy 1–4 / do 9 lat)
- Pippi Pończoszanka i Kuba Guzik – to postaci znane dzieciom w całej Europie. Bohaterzy książek dziecięcych wyróżniają się specjalnymi cechami. Wyobraź sobie, że spotykasz swojego ulubionego bohatera książkowego.
- 1-2 Moje ulubione miejsce – Chętnie przebywam w tym miejscu. Miejsce w Europie, w którym czuję się komfortowo, to…
- 1-3 Cóż za cyrk! – W cyrku można spotkać wiele różnych osób ze szczególnymi talentami i uzdolnieniami. Tworzą oni wspólnotę z różnych krajów. Wolna arena cyrkowa dla artystów, klownów, muzyków i osób z całej Europy!
Moduł 2 (klasa 5–7, od 10 do 13 lat)
- 2-1 Baba Jaga spotyka Żabiego Króla – Spotkanie postaci z europejskich bajek. Co przeżyją? Pozwól się wyszaleć Babie Jadze, niech Kopciuszek weźmie do dłoni miecz świetlny, a Jaś znajdzie swoje szczęście w Finlandii…
- 2-2 Jeden dzień bez telefonu komórkowego – Co by się zmieniło, gdyby rano nie było telefonu komórkowego? Jakie rzeczy mogłabyś/mógłbyś odkryć na nowo?
- 2-3 Ene due rabe, połknął bocian żabę…- Każdy człowiek jest wyjątkowy. Czasami nie jest jednak wcale łatwo być innym. Dochodzi do kłótni, wykluczenia a nawet mobbingu. W jaki sposób możesz przyczynić się do pokojowego współistnienia?
Moduł 3 (klasy 8–10 / od 14 do 16 lat)
- 3-1 Moje europejskie okno na świat – Spojrzenie przez okno. Migawka. Co widzisz?
- 3-2Give peace a chance – Pokój stał się dla większości z nas rzeczą oczywistą. 75 lat to najdłuższy okres pokoju na europejskiej ziemi. Przed jakimi zadaniami stoimy my – Europejki i Europejczycy, by ten stan się utrzymał?
- 3-3 Klimat w Europie – Nas, Europejki i Europejczyków, łączy pragnienie czystego powietrza i nienaruszonego środowiska. Jednak bardzo niewiele osób jest gotowych do zrezygnowania z przyzwyczajeń i luksusu. Przygotuj propozycje rozwiązań i zaangażuj się w ochronę środowiska.
Moduł 4 (klasy 11–13 / od 17 do 21 lat)
- 4-1Kult(ura) ciała – W ostatnich dziesięcioleciach prezentowanie ciała nabrało coraz większego znaczenia, codzienny kult piękna z umięśnionym brzuchem, tatuażami i operacjami kosmetycznymi odzwierciedla ten rozwój, podobnie jak zliberalizowany kod ubioru i radzenie sobie z rolą płci. Przedstaw oddziaływanie tych zmian na społeczeństwo.
- 4-2 Wspólny Dom Europa – „Dom Europa” przyszłości musi zostać zaprojektowany na nowo. Jakie przyszłe wymagania (np. inkluzja, integracja, ekologia, pokój, współistnienie…) musi spełniać polityka i architektura? Przygotuj swój projekt.
- 4-3 Kultura konfliktu – „Musimy ponownie nauczyć się kłócić bez piany na ustach oraz nauczyć się znosić nasze różnice” – takich słów użył prezydent federalny w swoim przemówieniu bożonarodzeniowym 2018. Pokaż, dlaczego pełna szacunku kultura konfliktu w Europie, także w mediach społecznościowych, jest teraz ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Zadanie specjalne (wszystkie grupy wiekowe/zatwierdzone dla dużych grup)
Wizje dla Europy
Wolność, demokracja i prawa człowieka –wartości, które uznajemy za oczywiste w szkole i w UE. Co Niemcy powinny zrobić w trakcie swojej prezydencji w Radzie UE, by wzmocnić te wartości? Jeżeli zadanie specjalne jest przygotowywane przez więcej niż czterech uczestników, należy stworzyć wspólny produkt i udokumentować proces.
Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy na stronie:
EUnited – Europa
Najnowsze komentarze