Blog – wirtualny przewodnik po idealnym mieście przyszłości

Blog – wirtualny przewodnik po idealnym mieście przyszłości

Podstawą projektów eTwinning jest współpraca, której efektem są wspólne rezultaty. Często jednak ta współpraca postrzegana jest jako prosta wymiana informacji – partnerzy poprzestają na komunikacji, przesyłaniu sobie prezentacji szkół czy świątecznych tradycji. Tego typu działania są oczywiście potrzebne w projektach, spełniają swoją informacyjną rolę, pomagają nawiązać bliższe relacje, ale są dopiero pierwszym krokiem w kierunku rzetelnej współpracy.

Seria scenariuszy aktywności przygotowanych przez doświadczonych eTwinnerów dedykowana jest początkującym partnerstwom, które chcą rozwinąć rozwinąć aspekt współpracy, poszukują pomysłów na wspólne działania i zastanawiają się od czego zacząć. Z pewnością zainteresują też bardziej doświadczonych członków eTwinningowej społeczności, jako ciekawe i wartościowe elementy, które z powodzeniem można będzie włączyć do niemal każdego projektu.

Materiały sukcesywnie będziemy publikować na naszej stronie. Znajdziecie je wszystkie w:

Scenariusze aktywności  

 

Autorka: Anna Pławecka

Ambasadorka programu eTwinning i trenerka kursów online

Trenerka kursów online od 2006 roku i dyplomowany nauczyciel języka angielskiego w II Liceum Ogólnokształcące im. Czesława Miłosza w Jaworznie. Autorka programów i innowacji pedagogicznych dotyczących łączenia CALL i TIK z nauką języka angielskiego oraz kursów online. Zwolenniczka idei LLL zainteresowana dziennikarstwem i mediami.

 

 

Blog – wirtualny przewodnik po idealnym mieście przyszłości – scenariusz współpracy dla uczniów szkoły ponadpodstawowej

Masz już partnera projektowego, a nawet kilku, ustaliliście temat projektu, uczniowie zapisani, profile wyedytowane, zdążyliście nawet wkleić na TwinSpace piękne zdjęcia uczestników wraz z opisem waszych szkół – to niewątpliwie świetny początek. Znacie się! Jednak jest to także moment, w którym często morale opadają, uczestników ogarnia zniechęcenie, gdyż właściwe zadania projektowe dopiero przed nimi, a nawał obowiązków szkolnych przytłacza.

Najważniejsze w tym momencie to nie zwalniać tempa!

Rozpocznijmy właściwą współpracę i tworzenie wspólnych produktów. Wykorzystajmy zintegrowany z TwinSpace komunikator umożliwiający wideokonferencje  – Adobe Connect. Znajdziemy do na TwinSpace naszego projektu w Spotkaniach online. będzie idealnym miejscem do spotkań roboczych, podczas których będziemy omawiali detale naszego planu i postępy.

Naszym docelowym narzędziem będzie blogger.

Jakie materiały możemy osadzić na blogu?

  • Zdjęcia
  • Filmy
  • Zadania stworzone w równych aplikacjach, m.in. Classtools i wszystkich innych, które pozwalają na osadzenie w Bloggerze
  • Linki do ciekawych miejsc w internecie/swoich prezentacji
  • Komentarze

Aby zgłębić tematykę bloggera i poszerzyć swoje umiejętności na ten temat, najlepiej zapisać się na kurs tygodniowy Tydzień z bloggerem.

Aktywność 0 – poprzedzająca współpracę

Macie stworzyć przewodnik po idealnym mieście, ale równie dobrze może to być przewodnik po wszystkim. Zatem poproście swoich uczniów, żeby zdobyli wiadomości o swoich miastach lub (gdy nie są mieszkańcami miast) o miastach sąsiednich i rezultaty swoich badań zamieścili w języku projektu na TwinSpace. W ten sposób każda ze szkół uczestniczących w projekcie przygotowuje się do podjęcia właściwej współpracy, wchodzi w zagadnienie i poznaje słownictwo związane z tematem. Następnie np. za pomocą Padleta wszyscy uczestnicy projektu prowadzą burzę mózgów na temat idealnych miast, proponując aspekty, które nauczyciele-koordynatorzy zamienia na tematy współpracy poszczególnych grup międzynarodowych.

Padletowi i innym tablicom wirtualnym poświęcony jest kurs tygodniowy Tydzień z narzędziami ułatwiającymi edukację zdalną.

Aktywność 1 – podział na grupy międzynarodowe

Na TwinSpace projektu stwórz stronę, gdzie w tabeli zapiszesz tematy, wokół których będą się skupiać działania poszczególnych grup. Następnym krokiem jest dopasowanie ilości tematów do ilości grup. Gdy zdarzy się sytuacja, że tematów pojawi się więcej niż grup i żaden uczestnik nie zechce zrezygnować ze swojego zagadnienia, można połączyć kilka tematów w jeden w taki sposób, by każdy uczestnik czuł się z tym tematem wygodnie. Np. w mieście trzy tematy: restauracje, muzea i firmy kurierskie mogą otrzymać wspólny szyld „Udogodnienia w mieście”. Ważne, by grupa znalazła powiązania pomiędzy tymi trzema, np. po wizycie w muzeum przyjemnie jest pójść do restauracji, a firmy kurierskie obsługują wszystkie te instytucje.

Jeśli masz do swoich uczniów zaufanie i znasz poziom ich umiejętności z zakresu TIK, możesz nadać im uprawnienia „Uczeń administrator” i udostępnić im edytowanie. Wtedy uczniowie sami będą mogli wpisywać się do tabeli.

Temat Imiona i Nazwiska Kraje
Udogodnienia w mieście xxxx xxxx
Temat nr 2 xxxxx xxxx
Temat nr 3 xxxx xxxx

Jeśli obawiasz się, że dane mogą zniknąć, lub wolisz mieć skład grup pod kontrolą, tabelę uzupełniaj samodzielnie. Pamiętaj, że nad każdym aspektem musi pracować grupa składająca się z uczniów należących do wszystkich szkół partnerskich. Ja pracuję od dłuższego czasu z dwiema szkołami, dlatego każda grupa międzynarodowa składa się z ok. 6 osób (2 Polaków, 2 Greków i 2 Niemców).

Kompleksowo na temat TwinSpace można zdobyć informacje uczestnicząc w kursie Tydzień z TwinSpace , by zanim się otrzyma dostęp do TwinSpace własnego projektu, zgłębić jej tajniki.

Aktywność 2 – zaplanowanie komunikacji w grupach międzynarodowych

Gdy grupy są już dobrane i wiedzą nad jakim tematem będą pracować, trzeba z uczniami ustalić narzędzia do komunikacji, z których będą korzystać jako grupa. Uczniowie szkół średnich lubią autonomię i to oni powinni zdecydować, czy chcą prowadzić współpracę poprzez Discord, Instagram, Messenger, Zoom, Snapchat, Skype, BigBlueButton, MS Teams, ClickMeeting (który w ograniczonym zakresie też jest bezpłatny).

Tematykę komunikacji w projektach zgłębia kurs tygodniowy Tydzień z komunikacją w projektach.

Bardzo często komunikacja mylona jest ze współpracą. Trzeba sobie uświadomić, że rozmowy i komunikowanie się poprzez różne narzędzia to dopiero wstęp do udanej współpracy, umożliwiający wypracowanie wspólnych rezultatów. Po dokonaniu wyboru należy uzupełnić tabelkę, tak aby każdy z uczestników projektu wiedział z jakiego narzędzia będzie korzystał.

Temat Imiona i Nazwiska Kraje Narzędzie komunikacji
Udogodnienia w mieście xxx xxx xxx
Temat nr 2 xxx xxx xxx
Temat nr 3 xxx xxx xxx

 

Aktywność 3 – spotkania w grupach międzynarodowych, ustalenie narzędzi współpracy

Aby się spotkać po raz pierwszy, trzeba ustalić termin. Dobrze sprawdzają się w tej kwestii dyskusje prowadzone na forum TwinSpce. Dla każdej grupy stwórz odrębny wątek na forum i link do tego forum skopiuj do tabeli.

Temat Imiona i Nazwiska Kraje Narzędzie komunikacji Link do forum grupy
Udogodnienia w mieście xxx xxx xxx Forum grupy 1
Temat nr 2 xxx xxx xxx xxx
Temat nr 3 xxx xxx xxx xxx

Gdy dojdzie już do spotkań poszczególnych grup, uczniowie muszą się porozumieć i wybrać narzędzia, z których skorzystają, by wypracować wspólnie produkt – multimedialny fragment przewodnika po idealnym mieście przyszłości. Trzeba uczniom podsunąć różne pomysły dotyczące aplikacji.

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych są w tej szczęśliwej sytuacji, że nawet nie muszą dokładnie znać szczegółów obsługi poszczególnych narzędzi, gdyż ich uczniowie sami potrafią zgłębić ich szczegóły. Jedyne co trzeba wiedzieć, to jakie narzędzia służą do jakich celów i podać uczniom ich nazwy (ich listę możecie utworzyć w drodze dyskusji z partnerami). Czasami bardziej uzdolnieni informatycznie uczniowie tworzą aplikacje sami. Przykładowo, jeden z moich uczniów przygotował prezentację na temat inteligentnych rozwiązań dotyczących wywozu i utylizacji odpadów w naszym mieście, używając do tego celu zaprogramowanej przez siebie aplikacji. Dzięki takim inicjatywom uczniowie mogą pokazać i w pełni realizować swoje zainteresowania i talenty.

Ostatecznym elementem, który wpisujemy do tabeli jest nazwa ustalonego narzędzia wraz z hyperlinkiem.

Temat Imiona i Nazwiska Kraje Narzędzie komunikacji Link do forum grupy Narzędzie
Udogodnienia w mieście xxx xxx xxx Forum grupy 1 Genially
Temat nr 2 xxx xxx xxx xxx xxx
Temat nr 3 xxx xxx xxx xxx xxx

 

Warto rozwinąć swoje umiejętności z zakresu prezentacji multimedialnych na kursach tygodniowych.

Kilka przykładów (możliwości jest o wiele więcej):

Aktywność 4 – praca w grupach międzynarodowych nad poszczególnymi aspektami idealnego miasta

Czas na zasadniczą część naszego projektu – współpracę w grupach międzynarodowych. W grupach tych uczniowie omawiają podział prac i ustalają swoje role. Każdy nauczyciel doskonale wie, że praca w zespole narzuca uczestnikom pewne funkcje, choćby ze względu na indywidualne predyspozycje. Tak więc w naszych zespołach roboczych (grupach międzynarodowych) potrzebni są uczniowie odpowiedzialni za poszczególne części produktu finalnego – liderzy, operatorzy poszczególnych narzędzi, ale też i tacy, którzy będą odpowiedzialni za przygotowanie warsztatu. Do ich zadań będzie należało m.in. zagospodarowanie, opanowanie i przekazanie pozostałym zasad obsługi narzędzia, w którym grupa będzie wykonywać swoją część produktu końcowego. Niezbędny będzie też uczestnik zbierający materiały: zdjęcia, grafiki, teksty etc. Inni będą dbali o edycję wybranej aplikacji.

Na przykład wyznaczenie takiego lidera bloga dla każdej grupy pozwoli nam zapanować nad potencjalnym chaosem (posty na Bloggerze mogą umieszczać wszyscy uczestnicy, nie zawsze uwzględniając dodane wcześniej teksty). To właśnie ta osoba będzie umieszczać tam rezultaty wypracowane przez grupę, konsultując swoją aktywność na blogu z nauczycielem-koordynatorem projektu.

Aktywność 5 – komentowanie i udostępnienie bloga szerszej społeczności

Gdy poszczególne części bloga zostaną już opracowane przez grupy międzynarodowe i umieszczone na właściwych miejscach, można – a nawet należy – wymienić się komentarzami dotyczącymi poszczególnych elementów. Dzięki takiej informacji zwrotnej grupy mogą jeszcze coś zmodyfikować lub zwyczajnie poczuć satysfakcję z dobrze wykonanej pracy. Gdy blog zostanie już w całości opublikowany w zadowalającej wszystkich partnerów formie, doskonałym pomysłem jest udostepnienie go społecznościom szkolnym w poszczególnych krajach. Blogger to oczywiście tylko sugestia. W miarę możliwości i posiadanych umiejętności można taki sam rezultat wypracować w postaci strony internetowej opartej na WordPressie, któremu jest poświęcony kurs Tydzień z WordPress.

WAŻNE!

Komentarze należy moderować, gdyż Blogger zasadniczo każdemu pozwala na wpisanie różnych treści.

Ponadto podczas pracy nad całym projektem eTwinning trzeba mieć na uwadze, że najcenniejsze są materiały własnego autorstwa lub takie, które jeszcze nie zostały upublicznione, a my uzyskaliśmy zgodę na ich publikację. Można o taka zgodę zwrócić się drogą mailową do autorów.

Znajomość praw autorskich  jest nieodzowna w pracy nad eTwinning, a potrzebne wiadomości można zdobyć uczestnicząc w kursie Tydzień z prawem autorskim.

Link do naszego bloga, czy też strony internetowej zamieszczamy na TwinSpace projektu na stronie ze wspólnymi rezultatami naszej współpracy.

 

Scenariusz możecie pobrać także jako PDF!

Blog – wirtualny przewodnik po idealnym mieście przyszłości