Bubbling my plays

Bubbling my plays

Nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Stefana Batorego w Inowrocławiu

Koordynatorzy:
Karolina Szymaniak

Szkoła partnerska:
Escola Abat Oliba, Hiszpania

Obszary tematyczne:
języki obce, język i literatura

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/62927/

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
Laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2019

Pierwszym działaniem była wymiana informacji o placówkach i uczestnikach projektu. Partnerzy przede wszystkim spotykali się na platformie TwinSpace, gdzie uczniowie (na forum) dzielili się informacjami o sobie:  np. Jak masz na imię i ile masz lat? Co lubisz jeść ?, itp.

Część z tych informacji została wykorzystana w grze, w której uczniowie (podzieleni na grupy) zadawali sobie krótkie pytania dotyczące położenia swego miasta na mapach Polski i Hiszpanii, np. Czy twoje miasto jest na wschodzie? W efekcie tej zabawy każdy z krajów narysował mapę, na której zaznaczano lokalizację miast.

Kolejnym etapem było wykorzystanie czytanek z podręcznika do nauki języka angielskiego i, na ich podstawie, przygotowywanie scenek, pisanie ról, tworzenie scenografii oraz kostiumów. Uczniowie redagowali dialogi i uczyli się ich na pamięć. Bardzo spodobała im się część praktyczna związana z przebieraniem się do swoich ról, ustawianiem scenografii i wreszcie z samym odegraniem i nagraniem efektów ich wspólnych wysiłków. Uczniowie mogli się tutaj wykazać zdolnościami aktorskimi i po prostu dobrze bawić.

Po dodaniu swoich materiałów uczniowie oglądali nagrania ze szkoły partnerskiej. Podzieleni na grupy mieli za zadanie narysować komiks na podstawie obejrzanego filmiku. Prace uczniów zostały zeskanowane i dokończone w programie Paint poprzez dodanie „dymków” z dialogami. Wszystkie komiksy zostały zebrane w postaci e-książki stworzonej z pomocą programu StoryJumper. Filmy służą nadal w pracy jako dodatkowy materiał przy czytaniu, omawianiu poszczególnych odcinków komiksów w klasie 4.

W pracy nad projektem partnerzy posługiwali się różnymi metodami edukacyjnymi, np. burza mózgów czy praca zespołowa (wszyscy, zarówno uczniowie jak i nauczyciele, decydowali o wyborze i aranżacji scenek oraz projektowaniu kostiumów i scenografii, pracowali nad mapą). Uczniowie poznawali nowe narzędzi TIK. Odnosili swoje duże i małe sukcesy – tym samym cały czas rozwijając nowe umiejętności. Uczyli się podziału zadań, odpowiedzialności za wykonanie powierzonych im zadań, współpracy w grupie, zgodnego planowania.

Ucząc języka angielskiego w klasie 4 staram się, aby moje lekcje były ciekawe i zabawne. Dlatego też, kiedy pojawia się temat czytania, staram się aby to zadanie było dla moich uczniów zabawą. Dokonujemy podziału na role i zachęcam do „wygłupów” podczas czytania swoich kwestii (np. do zmiany głosu, gestykulacji, wydawania niekiedy ‘dziwnych” odgłosów). Po zastosowaniu tych “humorystycznych technik” zauważyłam, iż poziom stresu przy czytaniu się zmniejszył i coraz więcej osób zgłasza się do odgrywania ról. I to właśnie wykorzystałam podczas realizacji projektu.

Udział w projekcie był dla naszej szkoły wielką przygodą. Spędziłam z uczniami wiele emocjonujących godzin, pracując nad realizacją zaplanowanych działań. Każde nowe doświadczenie pozwoliło nam się rozwijać, każdy sukces, jakim było zakończenie kolejnych etapów, był siłą napędową do dalszych działań. Projekt „Bubble my plays” był nie tylko doskonaleniem umiejętności pracy w grupie, odpowiedniego podziału zadań zgodnie z talentami dzieci, odpowiedzialności za wykonane działania, ale również dobrą zabawą.

 

Koordynatorka