Program eTwinning – europejska społeczność szkolna
eTwinning to społeczność szkolna, gromadząca szkoły i przedszkola z całej Europy (i nie tylko) współpracująca za pomocą mediów elektronicznych. eTwinning to również doskonalenie zawodowe nauczycieli.
Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami – współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę. Program zgromadził już ponad 310 tysięcy nauczycieli ze 140 tysięcy szkół, którzy łącznie pracują przy ponad 34 tysiącach różnorodnych projektów rocznie.
Od września 2014 roku, istnieje również możliwość realizacji projektów wyłącznie z udziałem partnerów z tego samego kraju. eTwinning krajowy, bez barier językowych, pozwala nabrać wprawy i doświadczenia w realizacji projektów, zarówno od strony technicznej, jak i merytorycznej.
Kto może wziąć udział w Programie eTwinning?
W programie uczestniczyć mogą przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne, zarówno placówki państwowe, jak i prywatne (z uprawnieniami szkół publicznych) z krajów Unii Europejskiej, a także dodatkowo z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, Albanii, Bośni i Hercegowiny, Islandii, Liechtensteinu, Macedonii, Norwegii, Serbii i Turcji.
Program daje możliwość współpracy również z partnerami biorącymi udział w eTwinning Plus – są to placówki z krajów znajdujących się w sąsiedztwie z Unią Europejską – Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Mołdawia, Tunezja i Ukraina.
W realizację projektu może być zaangażowana cała szkoła: nauczyciele wszystkich przedmiotów, uczniowie wraz z opiekunami, dyrektorzy szkół, bibliotekarze, pedagodzy szkolni i pozostali pracownicy.
Z kim można współpracować?
Współpracę można rozpocząć z każdym zarejestrowanym w eTwinning nauczycielem.
W programie uczestniczą wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Albania, Bośnia i Hercegowina, Islandia, Liechtenstein, Macedonia, Norwegia, Serbia i Turcja.
Od marca 2013 r. Program eTwinning został poszerzony o sześć krajów sąsiadujących z UE, które tworzą eTwinning Plus: Armenię, Azerbejdżan, Gruzję, Mołdawię, Ukrainę, należących do Parterstwa Wschodniego, a także Tunezję, będącą członkiem Partnerstwa Eurośródziemnomorskiego (EUROMED).
Przykładowe formy projektów
Projekty eTwinning przybierają bardzo różnorodne formy. Są wśród nich bardzo krótkie (kilkudniowe), skupione na jednym konkretnym zagadnieniu, jak i wieloletnie, o wciąż poszerzającej się tematyce i działaniach.
Forma, tematyka, czas trwania, rodzaj użytych narzędzi, liczba partnerów zależy wyłącznie od samych uczestników projektu. Często zmienia się w trakcie realizacji dopasowując się do aktualnych potrzeb współpracujących.
Trzy najważniejsze cechy projektów eTwinning:
- Wykorzystywanie komputera, Internetu, różnorodnego oprogramowania, aparatu, kamery, narzędzi z których uczniowie korzystają w czasie wolnym, co czyni zajęcia znacznie ciekawszymi i bardziej angażującymi;
- Języki obce wykorzystywane są do bezpośredniej komunikacji z rówieśnikami – partnerami w projekcie. Potrzeba sprawniejszej, płynniejszej rozmowy, porozumienia mobilizuje uczniów do nauki języka;
- Temat projektu bardzo łatwo zintegrować z podstawą programową nawet kilku dowolnych przedmiotów nauczanych w szkole, i realizować w ramach planowych zajęć, czyniąc treści edukacyjne znacznie atrakcyjniejszymi.
Zalety projektów eTwinning
Program stawia minimum wymagań. Chętnym do stworzenia projektu wystarczy komputer z dostępem do Internetu.
Nie wymaga nakładów finansowych i związanych z tym skomplikowanych formalności i procedur – zarejestrowany użytkownik ma dostęp do licznych, bezpłatnych narzędzi, za pomocą których może rozpocząć i prowadzić współpracę.
Oferowane narzędzia są łatwe w obsłudze i bezpieczne dla uczniów, którzy mają możliwość skorzystania z nich bez obaw ingerencji z zewnątrz i dostępu do nieodpowiednich treści.
Uczniowie biorący udział w projektach są bardziej zmotywowani do nauki, zwłaszcza języków obcych, informatyki oraz pozostałych przedmiotów z zakresu współpracy. Sami chętnie szukają nowych informacji, uczą się nowych słów i zwrotów, aby ciekawiej zaprezentować swoją wiedzę partnerom.
Tematykę projektu łatwo dostosować do możliwości i zainteresowań uczniów i szkoły oraz aktualnie omawianych treści. Program jest niezwykle elastyczny – projekty mogą ewoluować nawet w trakcie realizacji.
Każdy nauczyciel z tej samej szkoły może równolegle z kolegami prowadzić nawet kilka projektów – zależy to wyłącznie od jego chęci, czasu i możliwości.
Doskonalenie nauczycieli:
eTwinning oferuje szereg form doskonalenia zawodowego dla zarejestrowanych nauczycieli:
- Konferencje promocyjne, warsztaty i szkolenia regionalne, ogólne oraz dedykowane nauczycielom różnych specjalności,
- Kursy internetowe dla nauczycieli: „Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?”, „Jak zrealizować dobry projekt eTwinning?” oraz liczne kursy tygodniowe prowadzone na platformie Moodle,
- Szkolenia międzynarodowe: warsztaty doskonalenia zawodowego oraz seminaria kontaktowe,
- Szkolenia krajowe: e-wakacje, e-ferie, e-czwartki, seminaria krajowe,
- Szkolenia regionalne: warsztaty realizowane przez naszych Przedstawicieli na terenie całego kraju.
Przedstawiciele eTwinning w poszczególnych województwach:
- Koordynatorzy regionalni – pracownicy Kuratoriów Oświaty, których zadaniami są:
- Promowanie Programu eTwinning w regionie,
- Utrzymywanie kontaktu ze szkołami chętnymi do udziału w Programie,
- Organizowanie konferencji i warsztatów szkoleniowych.
- Ambasadorzy – nauczyciele z dużym doświadczeniem w realizacji projektów eTwinning i pracownicy Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli. Zajmują się:
- Promowaniem Programu eTwinning w regionie – spotkania, warsztaty, konferencje,
- Prezentowaniem przykładów dobrej praktyki,
- Udziałem w szkoleniach,
- Rozpowszechnianiem materiałów i publikacji związanych z programem,
- Trenerzy kursów internetowych dla nauczycieli „Jak uczestniczyć w Programie eTwinning?”, „Jak zrealizować dobry projekt eTwinning?”, kursów tygodniowych. Ich zadania to:
- Realizacja programów kursów,
- Merytoryczne i techniczne wspieranie kursantów w realizacji zadań,
- Tworzenie grup wsparcia, służących uczestnikom kursu do wymiany uwag i doświadczeń.
Pełna lista przedstawicieli eTwinning
Krajowe Biuro eTwinning w Polsce
Działa na zlecenie Komisji Europejskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która pełni rolę Narodowej Agencji programu Erasmus+ na lata 2014-2020.
Krajowe Biuro eTwinning (NSS) jest odpowiedzialne za koordynowanie, rozwój, promocję programu eTwinning oraz monitorowanie podjętych działań. Działalność ta skupia się przede wszystkim na organizowaniu konferencji informacyjnych, warsztatów szkoleniowych, kursów internetowych, wspomaganiu działań szkół, sprawdzaniu jakości projektów pod względem pedagogicznego i europejskiego podejścia, zbieraniu przykładów dobrej praktyki, publikowaniu ich i rozpowszechnianiu, prowadzeniu narodowego portaluwww.etwinning.pl, profilu na https://www.facebook.com/eTwinningPolska oraz usługi helpdesk pod adresem etwinning@frse.org.pl.
NSS współpracuje z istniejącymi już sieciami i inicjatywami oraz instytucjami: MEN, MAiC, OEIiZK, KE, NINA, SCIENTIX, IBE, British Council, itp.
Ważnym zakresem działalności jest organizowanie ogólnopolskich konkursów mających na celu wyłonienie i promowanie, jako przykładów dobrej praktyki, najbardziej interesujących projektów eTwinning.
Ogólnopolskie konkursy eTwinning
- Konkurs „Nasz projekt eTwinning”;
- Konkursy tematyczne;
- Konkurs „Debiut” – pierwszy projekt nauczyciela i szkoły.
Zwycięzcy otrzymują atrakcyjne nagrody: tablice interaktywne, laptopy, kamery cyfrowe, nagrody finansowe, udział w warsztatach i konferencjach, itp).
Odznaki Jakości eTwinning
Krajowa Odznaka Jakości przyznawana jest przez Krajowe Biuro eTwinning tym nauczycielom, których praca w ramach projektu osiągnęła określony, wysoki poziom.
Celem przyznawania Krajowej Odznaki Jakości jest wyróżnienie nauczycieli i szkół, za realizację ciekawych projektów spełniających szereg kryteriów, takich jak: innowacja pedagogiczna i kreatywność, integracja z programem nauczania, komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi, współpraca pomiędzy szkołami partnerskimi, wykorzystanie technologii.
Krajowe Odznaki Jakości przyznawane są ‚na bieżąco’ przez cały rok.
Jeżeli w projekcie minimum dwie szkoły partnerskie, z różnych krajów, otrzymały Krajowe Odznaki Jakości i przynajmniej jedna z nich została nominowana do Europejskiej Odznaki Jakości, otrzymają one tę Odznakę w kolejnej edycji w październiku.
Odznaki uprawniają nauczycieli do udziału w konkursach, odpowiednio krajowym i europejskim.
- Krajowe Odznaki Jakości – polskie szkoły otrzymały 1544 KOJ,
- Europejskie Odznaki Jakości – polskie szkoły otrzymały 969 EOJ,
Najnowsze komentarze