Edukacja online – TIK i eTwinning w szkole branżowej

Edukacja online – TIK i eTwinning w szkole branżowej

Nowa rzeczywistość, w której żyjemy i pracujemy od kilku miesięcy zmobilizowała nauczycieli, do zwiększanego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Wielu z nas już od lat aktywnie włączało technologie w swoje szkolne działania poprzez, np. realizacje projektów eTwinning. Udział w tych przedsięwzięciach zachęcał i umożliwiał poznanie wielu przydatnych narzędzi w praktyce, a uczniom demonstrował bezpieczne i edukacyjne korzystanie z dostępnych zasobów i rozwiązań. Dodatkowo innowacyjność zajęć z wykorzystaniem TIK pomagała zaangażować uczniów, co w edukacji ponadpodstawowej często bywa wyzwaniem.

Pierwsze kroki bywają trudne. Nie warto więc zaczynać od zaawansowanych, oferujących miliony rozwiązań programów. Często te najprostsze, ale wykorzystane w odpowiednim momencie i z odpowiednią zawartością przyniosą najlepsze efekty. Bazując na swoim doświadczeniu uważam, że nadal jednym z najciekawszych i najpożyteczniejszych narzędzi jest Kahoot, czyli nieskomplikowana aplikacja do tworzenia multimedialnych quizów na dowolny temat. Quizy sprawdzają się w każdym przedsięwzięciu, od projektów eTwinning, gdzie warto tworzyć wirtualne rozgrywki dla wszystkich partnerów (polecam grę podczas wideokonferencji), po zdalne zweryfikowanie stanu wiedzy naszych uczniów z omawianego właśnie tematu. Jedną z zalet quizów Kahoot jest opcja automatyczne sprawdzane oraz możliwość pobrania wyników w formie arkusza kalkulacyjnego – na jego postawie możemy np.: nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Poza rywalizacją oraz świetną zabawą, quizy dają możliwość zarówno powtórzenia i utrwalenia materiału z poprzednich lekcji, jak również wprowadzenia nowych zagadnień. Tworzenie zadań jest łatwe i intuicyjne, a sama aplikacja i strona oferują bank gotowych testów z różnych przedmiotów i w różnych językach, które można edytować i dostosowywać do własnych potrzeb. Ucząc języka angielskiego zawodowego wielokrotnie korzystałem z tego narzędzia ku radości uczniów, a także własnej satysfakcji – z prawdziwą przyjemnością obserwowałam jak wzrasta ich zaangażowanie i motywacja do pracy.

Warto skorzystać z bezpłatnego kursu online: Tydzień z narzędziami do interakcji (Tricider i Kahoot)!

Kolejnym pomysłem, który spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem, zarówno przez moich uczniów jak i partnerów projektu eTwinning, było tworzenie wirtualnych pokoi zagadek. W tym cele korzystaliśmy ze strony Flippity.net która daje niepowtarzalną możliwość stworzenia zróżnicowanej zadaniowo, interaktywnej przygody online (Flippity Scavenger Hunt). Do utworzenia takiego pokoju zagadek potrzebne jest posiadanie konta mailowego Google (Gmail). Nauczyciel tworzący taki przedmiotowy escape room ukrywa pod kłódkami rozmaite zadania (np. krótkie testy, krzyżówki, filmy, zadania matematyczne). Rozwiązania poszczególnych zadań stanowią klucz do otwarcia kolejnych kłódek i przejścia do następnych zagadek. Zebranie wszystkich odpowiedzi otwiera „ wyjście” z wirtualnego pokoju.
Tworzenie escape roomów jest czasochłonne. Wymaga przygotowania zasobu materiałów i zadań, jednak zabawa towarzysząca uczniom podczas ich rozwiązywania i potężna dawka motywacji (element współzawodnictwa – kto pierwszy „uwolni się” z pokoju zagadek) w pełni wynagradza nam ten czas. Materiał edukacyjny stanowiący element zabawy przyswajany jest efektywnie i niemal bez wysiłku. Co więcej, raz przygotowany zestaw zadań możemy potem wielokrotnie wykorzystać w naszej pracy. W ramach realizacji projektu eTwinning często to uczniowie samodzielnie przygotowują zadania dla swoich partnerów, a rola nauczyciela polega wyłącznie na połączeni tych elementów w całość. Daje to uczniom realny wpływ przebieg procesu edukacyjnego i wzmaga ich poczucie odpowiedzialności za jego realizację.

Bezpłatne kursy online dotyczące tej tematyki:

Innym ciekawym narzędziem jest Answergarden, które umożliwia przeprowadzenie wśród uczniów burzy mózgów. Aplikacja jest niezwykle prosta w obsłudze i pozwala szybko uzyskać odpowiedzi na zadane pytanie. I co ważne, nie wymaga żadnego wcześniejszego przygotowania. W aplikacji możemy zadać naszym uczniom, bądź partnerom, pytanie na które odpowiadają na swoim telefonie, tablecie lub komputerze. Odpowiedzi pojawiają się w czasie rzeczywistym w formie chmury wyrazowej. Liczbę uzyskanych wyników dla danej odpowiedzi poznamy wskazując kursorem wybrane wyrazy, a całość możemy pobrać w formie zdjęcia i udostępnić, np. na stronie projektu lub szkoły. Z aplikacji korzystałem wielokrotnie, nie tylko jako nauczyciel przedmiotu, ale także jako wychowawca. Krótka burza mózgów na temat wyjścia klasowego lub propozycji zmian w sposobie pracy na lekcji zostaje przeprowadzona szybko, sprawnie i cicho. Dzięki takiemu głosowaniu nieśmiali uczniowie, którzy mają problem z zabieraniem głosu na forum klasowym mają możliwość swobodnego wyrażenia swojej opinii. Z kolei w projektach eTwinning aplikacja może służyć również do ewaluacji poszczególnych działań, jak i całości współpracy.

Bezpłatny kurs online: Tydzień z Web 2.0 (Voki, Animoto, Popplet, PosterMyWall, Answergarden i Padlet)

Wymienione narzędzia sprawdziły się w mojej pracy. Zainteresowały i zmotywowały moich uczniów, więc zdecydowanie je polecam – z ich pomocą dość łatwo postawić pierwsze kroki w swojej przygodzie z TIK. Ale po drodze były też takie, z których rezygnowaliśmy dość szybko – nie pasowały do nas, choć np. sprawdzały się w pracy partnerskich szkół. Warto korzystać z doświadczenia innych, szukać inspiracji w ich działaniach, ale należy przy tym pamiętać o potrzebach i możliwościach własnych uczniów. I zdecydowanie warto realizować projekty eTwinning – są kopalnią wiedzy, świetnym sposobem na rozwijanie kluczowych umiejętności i dają możliwość nawiązania wyjątkowych relacji. Wspierają realizację podstawy programowej na każdym etapie kształcenia i wielokrotnie są najlepszym sposobem na sprawdzenie i zastosowanie nabywanej wiedzy w praktyce, także podczas edukacji zdalnej.

 

Autor: Łukasz Kamiński

Nauczyciel języka angielskiego w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Gdańsku. Zrealizował 22 projekty eTwinning. Wielokrotny laureat Krajowej i Europejskiej Odznaki Jakości. Koordynator projektu Erasmus+. W pracy z młodzieżą wykorzystuje nowoczesne technologie (praca z tabletami na lekcjach języka angielskiego), aby motywować uczniów i pobudzać ich kreatywność. Wielokrotnie prezentował swoje osiągnięcia, narzędzia oraz przykłady dobrych praktyk podczas seminariów oraz konferencji międzynarodowych eTwinning.