
ETWINNING SPACE EXPLORERS
Nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa im. ks. St. Słotwińskiego w Kamieniu
Koordynatorzy:
Joanna Mach
Szkoła partnerska:
CPEIP Huertas Mayores, Hiszpania
Escola Mossèn Jacint Verdaguer, Hiszpania
Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga”, Rumunia
Scoala Gimnaziala Mihai Eminescu, Rumunia
Scoala “Nicolae Titulescu”, Rumunia
Ahmetli Yahşi Bey İlkokulu – Turcja
Δημοτικό Σχολείο Αγίας Παρασκευής, Grecja
18th Primary School of Volos, Grecja
Istituto Comprensivo Statale ”F. Berti” di Bagnacavallo, Włochy
ЦДГ “Никола Вапцаров”, Bułgaria
Obszary tematyczne:
fizyka, astronomia, informatyka, sztuka, technologia, języki obce
Języki:
angielski
Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/60077/home
Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
Krajowa nagroda eTwinning w Rumunii (Premiile naționale eTwinning România) – pierwsze miejsce wkategorii „Matematică şi stiinţe”
Laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2019
Głównym tematem, nad jakim pracowali uczestnicy projektu „eTwinning Space Explorers”, był kosmos – elementy układu słonecznego, znani europejscy kosmonauci, ich praca, zjawiska zachodzące w kosmosie. Uczniowie i nauczyciele wcielali się w astronautów. Szkoły były agencjami kosmicznymi, a zadania projektowe „misjami”. Od naszej pracy zależało, czy wspólna wyprawa kosmiczna zakończy się sukcesem.
Przez cały czas trwania projektu uczniowie byli zachęcani do samodzielnego poszukiwania informacji, dzielenia się ciekawostkami o kosmosie. Bardzo często pracowali też w grupach, również międzynarodowych. Nauczyciele starali się dać im możliwie jak największy wpływ na przebieg projektu, co miało pozytywny wpływ na ich zaangażowanie.
Szczegóły działań:
MISJA 0: Przygotowanie
- wideokonferencja – ustalenie szczegółów współpracy z partnerami projektu,
- prezentacje nauczycieli, grup projektowych i kosmonautów z naszych krajów,
- wpisy uczniów (przedstawienie się) na forum.
MISJA 1: Plakaty na wystawę międzynarodową
- wybranie tematu przez uczniów,
- samodzielne wyszukiwanie informacji, dzielenie się nimi na Padlecie i wspólna selekcja oraz ostateczny wybór treści do umieszczenia na plakacie,
- przygotowanie plakatów i przesłanie ich do szkół partnerskich.
MISJA 2: Kontakt z Europejską Agencja Kosmiczną
- burza mózgów – propozycje pytań, które uczniowie chcieliby zadać astronautom z ESA,
- wybór jednego pytania i nagranie go,
- przesłanie nagrania z pytaniami wszystkich grup do astronautów z ESA.
Partnerom udało się uzyskać odpowiedzi od dwóch astronautów: Luca Parmittano (Włochy), Pedro Duque (Hiszpania).
- wybór tematu obrazu przez uczniów,
- dyskusja na temat rodzajów malarstwa (abstrakcyjne, realistyczne),
- wybór techniki i wspólne namalowanie obrazu,
- obejrzenie obrazów innych grup (galeria TwinSpace), dyskusja na ich temat.
- zaprojektowanie i wykonanie maskotek,
- głosowanie na maskotkę,
- wybór imienia.
MISJA 5: “Space Fair” – kosmiczna wystawa
- przygotowanie wystawy (plakaty z innych szkół, obraz wielkoformatowy, nagrania z projektu oraz inne wytwory uczniów),
- zaproszenie na wystawę innych nauczycieli, uczniów i rodziców,
- transmisja na żywo wydarzenia z pośrednictwem YouTube (link dostępny dla uczniów, innych partnerów projektu i członków społeczności eTwinning, którzy przyłączyli się do wydarzenia „Space Fair”) – transmitowano równolegle wydarzenia w polskiej i hiszpańskiej szkole.
- burza mózgów – propozycje melodii,
- wylosowanie melodii,
- przygotowanie tekstów przez grupy projektowe w językach narodowych,
- nagranie rapu.
MISJA 7: Kosmiczny komiks “Space Adventures of Steam and Twinny”
- opracowanie komiksu o przygodach maskotek projektu – zaprezentowanie własnych pomysłów na fragment historii,
- wspólny wybór jednego pomysłu,
- podział pracy – przygotowanie obrazków,
- opublikowanie komiksu w formie elektronicznej.
MISJA 8: Podsumowanie i ewaluacja
- podsumowanie projektu z uczniami – dyskusja na temat działań projektowych, wrażeń po udziale w ich pierwszym projekcie eTwinning,
- wideokonferencja,
- ankieta ewaluacyjna – nauczyciele, uczniowie i rodzice.
Miarą atrakcyjności projektu dla jego uczestników było przede wszystkim zaangażowanie i entuzjazm widoczny podczas realizacji kolejnych misji, zarówno w przypadku uczniów jak i nauczycieli. Interdyscyplinarność projektu i wykorzystanie podejścia STEAM (gromadzenie naukowych informacji, wykorzystanie technologii, ale i możliwość ekspresji artystycznej) spowodowało, że każdy uczeń niezależnie od wieku (projekt angażował uczniów w wieku 5-11 lat) mógł włączyć się w działania, znaleźć te, które sprawiają mu największą przyjemność i takie, w których mógłby wykorzystać swój potencjał.
Szczególnie atrakcyjnym działaniem było nawiązanie kontaktu z Europejską Agencją Kosmiczną. Niektórzy uczniowie początkowo nie dowierzali, że odezwali się do nich prawdziwi astronauci. Sukces tej misji przyniósł również wiele radości nauczycielom.
Dla mojej grupy projektowej był to pierwszy projekt międzynarodowy. Są zmotywowani do udziału w kolejnych!
Koordynatorka
Najnowsze komentarze