Grover on tour
Koordynator:
Bożena Chwała-Mazur
Szkoły partnerskie:
St Thomas More College – M’Skala Primary, Marsaskala, Malta
Gradinita Madona Dudu, Craiova, Rumunia
EEI VAGALUME, Vilagarcía de Arousa, Hiszpania
JI/EB1 Tojais – S. Miguel de Paredes, Penafiel, Portugalia
Celalettin Gözüsulu İlköğretim Okulu, İstanbul, Turcja
KINDERGARDEN (ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ) OF ARKITSA, Αταλάντη, Grecja
Język projektu:
angielski
Strony internetowe:
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p34378
http://twinblog.etwinning.net/25273/
interaktywna książka (Multimedia Interactive Book):http://www.chiscos.net/xestor/chs/profemela/groverontour/groverontour.html
relacja z Tygodnia eTwinning 2011: http://www.etwinning.pl/tygodnie-etwinning/tygodnie-etwinning-2011-w-prz…
Nagrody i wyróżnienia:
II miejsce w ogólnopolskim konkursie Nasz projekt eTwinning 2012 – kategoria wiekowa 3-6 lat
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
Cele projektu:
- zachęcenie dzieci do nauki języka angielskiego oraz doskonalenie umiejętności w tym zakresie;
- zainteresowanie dzieci podróżami;
- zachęcenie do nawiązywania przyjaźni z dziećmi z zagranicy;
- zachęcenie do poznawania europejskich krajów, ich tradycji i kultury;
- dostrzeganie podobieństw i różnic kulturowych pomiędzy krajami partnerskimi;
- kształtowanie postaw patriotycznych oraz poczucia przynależności narodowej;
- szerzenie wiedzy o regionalizmie;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziami TIK;
- dzielenie się wiedzą, umiejętnościami oraz doświadczeniem.
Grover on tour to projekt współpracy europejskiej Przedszkola nr 6 w Tychach z przedszkolami z Malty, Rumunii, Hiszpanii, Portugalii, Turcji i Grecji. Pomysł na projekt narodził się spontanicznie, kiedy przebywałam na urlopie wychowawczym. Oglądałam wtedy z synkiem dużo bajek, a jedną z nich była Ulica Sezamkowa, którą pamiętałam jeszcze ze swojego dzieciństwa. Ulubionym bohaterem mojego synka był Grover – niebieski stworek, który w swoim podróżniczym programie Globtroter Grover odwiedzał dzieci w różnych miejscach świata, a potem w ciekawy sposób opowiadał o tym, co widział i czego się nauczył. Pomyślałam, że ideę podróżującego stworka można by z powodzeniem przenieść na grunt europejski i stworzyć projekt w ramach programu eTwinning. Zakupiłam więc pluszową pacynkę sympatycznego Grovera i jeszcze w czasie wakacji nawiązałam kontakt z kilkoma nauczycielkami z europejskich przedszkoli, a na początku września 2010 r. zarejestrowałam projekt Grover on tour wraz z nauczycielką z Malty. Wspólnie stworzyłyśmy całoroczny plan podróży Grovera, przeznaczając na pobyt stworka w każdym kraju dwa miesiące.
Grover rozpoczął swoje przygody od pobytu w polskim przedszkolu. Dzieci od razu go pokochały, co okazały, zapraszając do wspólnej zabawy oraz specjalnie zorganizowanych zajęć. Po upływie dwóch miesięcy nadszedł czas pożegnania, które okazało się trudne. Pocieszająca była jednak myśl, że będzie można śledzić losy pluszowego przyjaciela, czekając na jego powrót.
Sympatyczny stworek już od dwóch lat odwiedza kolejno partnerskie przedszkola, spędza mile czas, towarzysząc przedszkolakom, poznając ich kraj oraz zwyczaje. Grover dzieli się swoimi przeżyciami z dziećmi z pozostałych przedszkoli w fotoreportażach z podróży, które są tworzone przez nauczycieli i następnie udostępniane partnerom za pośrednictwem platformy TwinSpace. Reportaże te stanowią bogate źródło informacji i materiał dla nauczycieli z partnerskich placówek do przeprowadzenia zajęć. Po zakończeniu wizyty Grover jest wysyłany pocztą do kolejnego przedszkola, gdzie dalej realizuje plan swoich podróży.
Dzieci na bieżąco i z dużym entuzjazmem śledzą losy Grovera za pośrednictwem Internetu, TwinSpace czy wideokonferencji. Nauczyciele angażują przedszkolaki do pomocy przy przygotowaniu fotoreportaży z wizyt stworka w ich kraju, zachęcają także między innymi do tworzenia ilustracji i dekoracji.
Podczas dwuletniej pracy nad projektem zostały zrealizowane między innymi następujące działania: wymiana informacji na temat kraju, kultury i zwyczajów oraz języka (słowa i wyrażenia, przepisy na tradycyjne dania, narodowe stroje, ważne miejsca, zabawy, piosenki, tańce, bajki i legendy) w formie słownej, prezentacji multimedialnych, wideoklipów, zdjęć, albumów; przesyłanie kartek i listów z pozdrowieniami i życzeniami świątecznymi, prac plastycznych dzieci, zdjęć oraz drobnych pamiątek; zamieszczanie bieżących informacji na temat losów Grovera w formie notatek i fotoreportaży na platformie TwinSpace; wspólne (dzieci z nauczycielem) tworzenie albumów i pisanie listów do nowych przyjaciół z partnerskich placówek; wspólne prowadzenie Dziennika Projektu oraz bloga; udział w międzynarodowym konkursie plastycznym Grover and I; obchody międzynarodowych urodzin Grovera; zorganizowanie Dnia Grovera oraz Dnia kuchni partnerów eTwinning; zorganizowanie wideokonferencji z udziałem wszystkich partnerów i dzieci.
Grover uczestniczy we wszystkich dziedzinach życia przedszkolnego: tych zorganizowanych oraz tych spontanicznych, jak również w realizowanych przez nauczyciela zajęciach z dowolnego obszaru nauczania. Od pomysłowości nauczyciela zależy, w jaki sposób pacynka zostanie wykorzystana, by za jej pomocą można było przekazywać różnorakie treści. Dzięki niej dzieci wykazują większą koncentrację uwagi oraz zainteresowanie tematem, a co za tym idzie pewniej przyswajają wiedzę. Zorganizowano wiele ciekawych zajęć z Groverem, m.in.: udział w przedstawieniu świątecznym na scenie, udział w spektaklu w teatrze oraz w warsztatach teatralnych, zwiedzanie wystawy malarstwa w galerii sztuki, wspólne śpiewanie piosenek, udział w balu karnawałowym, układanie puzzli, konstruowanie z klocków, wycieczki do: muzeów, biblioteki, fabryki, telewizji, sklepu zoologicznego, sadzenie drzewek oliwnych i obserwacja ich wzrostu, udział w paradzie karnawałowej, pieczenie tortu na 6. urodziny eTwinning, wizyta u dentysty i u fryzjera, czytanie i oglądanie książek, oglądanie przedstawień, tworzenie albumów, nauka liczenia, operacje matematyczne na konkretach (kasztany), tworzenie zbiorów, udział w zajęciach gimnastycznych, nauka pływania na basenie, zajęcia na placu zabaw.
W czasie realizacji projektu miało miejsce wiele ciekawych momentów, które na długo zapadną w naszej pamięci. Jedną z najbardziej emocjonujących chwil było przyjęcie urodzinowe Grovera zorganizowane 14 października 2011 r. – międzynarodowe urodziny stworka. Tego dnia wszystkie dzieci przyszły do przedszkola ubrane na niebiesko. Na przyjęcie zamówiono duży tort z wizerunkiem Grovera, dzieci zaśpiewały maskotce głośne Sto lat oraz Happy Birthday i wręczyły mu liczne prezenty. Na projektorze wyświetlono nadesłane z Hiszpanii wideo, na którym dzieci śpiewały Groverowi Feliz Cumpleanos, stojąc przy tablicy interaktywnej, na której widniał wirtualny tort dla jubilata. Następnie każdy przedszkolak został poczęstowany kawałkiem prawdziwego, pysznego tortu Grovera.
Projekt wyróżnia się nawiązaniem do znanego na całym świecie programu dla dzieci Ulica Sezamkowa oraz maskotką sympatycznego Grovera, z którym dzieci w bezpośrednim kontakcie nawiązują więź emocjonalną oraz śledzą jego losy w czasie kolejnych podróży. Projekt bazuje na głównej aktywności dzieci w wieku przedszkolnym – zabawie. To poprzez zabawę dzieci poznają świat, a wiadomości przyswojone w ten sposób są bardzo trwałe. Myślę, że jest to powód dużej popularności projektu (nie tylko wśród dzieci), dlatego będzie on realizowany nadal, również przy udziale nowych partnerów.
Osiągnięte rezultaty i korzyści:
- strona internetowa przedszkola, na której zakładka „eTwinning” poświęcona jest projektowi Grover on tour, TwinSpace, dziennik projektu, filmy na YouTube oraz relacje w postaci pokazów slajdów, interaktywna książka (Multimedia Interactive Book), wystawa fotograficzna i plastyczna Grover and I, artykuły w prasie w wersji elektronicznej, prezentacje multimedialne zawierające informacje o krajach partnerskich;
- artykuły prasowe, prace plastyczne dzieci, albumy zdjęć, dzienniki z pobytu Grovera, scenariusze zajęć i inscenizacji, widokówki z życzeniami i pozdrowieniami, ubrania Grovera w barwach narodowych poszczególnych krajów;
- wypromowanie danej placówki w kraju i poza jego granicami;
- zapewnienie dobrej zabawy oraz satysfakcji z wykonanej pracy zarówno dzieciom, jak i nauczycielom;
- wdrożenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej stosowanych w partnerskich placówkach;
- większa chęć dzieci do nauki angielskiego (dzięki odkryciu praktycznej strony jego wykorzystania);
- rozpoczęcie nauki języka angielskiego przez pięcioro z nauczycieli biorących udział w projekcie;
- wzbudzenie u przedszkolaków ciekawości świata, chęci do podróżowania i poznawania nowych przyjaciół w obcych krajach, a także pogłębienie ich wiedzy o krajach partnerskich;
- wykorzystanie przez dzieci i nauczycieli narzędzi TIK;
- pobudzenie kreatywności u dzieci.
Upowszechnianie i wykorzystanie rezultatów projektu:
Projekt ten pozwala na wielokrotne zastosowanie go w dowolnym czasie przy udziale różnych partnerów. Może być również realizowany przez dowolną placówkę, która dołączywszy do przedsięwzięcia, otrzyma nieograniczony dostęp do platformy TwinSpace, gdzie znajduje się większość edukacyjnych rezultatów projektu. Wypracowane do tej pory liczne materiały stanowią źródło ciekawych informacji o krajach europejskich i mogą np. być inspiracją do organizacji zajęć z zakresu edukacji europejskiej. Natomiast umiejętności i kompetencje dzieci w zakresie posługiwania się językiem angielskim i TIK stały się ich kapitałem na dalszą drogę edukacji.
Najnowsze komentarze