
Let’s GTA! – STEAM as a versatile language describing the world
Koordynatorka:
Elżbieta Matras – Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Zaborze
Kraje partnerskie:
Litwa, Słowacja
Obszary tematyczne:
język obcy, informatyka/TIK, sztuka, muzyka, plastyka, matematyka, fizyka, astronomia
Języki:
angielski
Strona projektu:
TwinSpace
Nagrody i wyróżnienia:
- Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
- Nagroda w konkursie Nasz projekt eTwinning 2021
Projekt realizowany w synergii programów eTwinning i Erasmus. Jego celem było udowodnienie, że nauki ścisłe i życie codzienne są ze sobą ściśle powiązane, a elementy matematyki, fizyki, sztuki towarzyszą nam każdego dnia.
Projekt powstał w wyniku dyskusji projektowych partnerów, podczas której doszli do wniosku, że współcześni uczniowie mają problem z dostrzeganiem powiązań pomiędzy przedmiotami szkolnymi a codziennym życiem. Często mają trudności z zastosowaniem poznanego w szkole materiału w praktyce, nie dostrzegają sensu uczenia się, nie potrafią wyciągać logicznych wniosków na podstawie posiadanej wiedzy, jeśli wymaga to połączenia treści międzyprzedmiotowych.
Dlatego właśnie projekt poświęcony był zagadnieniom z przedmiotów, z którymi uczniowie często mają trudności: matematyki, fizyki, a także przedmiotów artystycznych, które zdarza się uczniom traktować jako dodatki pomiędzy “ważnymi” przedmiotami. Wszystko to okraszone było oczywiście sporą dawką języka angielskiego, który był głównym językiem komunikacji pomiędzy partnerami.
Zadaniem uczestników projektu było odkrycie, w jakim stopniu treści omawiane na poszczególnych przedmiotach są nam potrzebne w codziennym życiu. Partnerzy skupili się na umożliwieniu uczestnikom jak najczęstszej aktywnej współpracy, wierząc, że jest to najlepszy i najszybszy sposób, aby mogli przekonać się “na własnej skórze”, jak wielka jest rola matematyki czy sztuki i w jak wielu elementach obecnych wokół nas są one widoczne.
Partnerzy wspólnie zaplanowali wszystkie działania i konsekwentnie realizowali je krok po kroku w oparciu o międzyszkolną współpracę:
- Przedstawienie uczestników i szkół partnerskich (TwinBoard, kody QR, Explee, Vimeo).
- Do czego jest nam potrzebna matematyka w codziennym życiu? (zebranie opinii uczestników – AnswerGarden).
- Tworzenie kalendarza (kalendarze stworzone przez uczestników ze szkoły w Zaborze zostały wysłane do projektowych partnerów),
- Kantor wymiany walut – zadanie oparte na aktywnej współpracy (grupy projektowe z każdego kraju planowały wycieczkę do jednego z krajów partnerskich, obliczały koszty w przeliczeniu na walutę danego kraju i złotówki).
- W restauracji (projektowanie menu własnej restauracji z cenami i wykorzystanie go w ćwiczeniach matematycznych).
- Sklepik szkolny – zadanie oparte na aktywnej współpracy (uczniowie opracowali sklepik szkolny za pomocą TwinBoarda, prezentowane w nim produkty z cenami stały się punktem wyjścia do utworzenia matematycznych zadań z treścią).
- Ułamki w kuchni (zajęcia z gotowania jako podstawa ćwiczenia ułamków).
- Tworzenie modeli brył przestrzennych, bryły platońskie i bryła k-dron odkryta przez Polaka.
- Obchody Dnia Liczby Pi.
- Część artystyczna: Matematyczne piękno w sztuce wokół nas, symetria i asymetria, przykładowy naukowej wiedzy i precyzji w sztuce, kostka Rubika, zakodowane obrazki – aktywna współpraca (wymiana scenariuszy lekcji, przeprowadzenie zajęć w oparciu o scenariusze), roślinne inspiracje, naukowa precyzja w występach artystycznych, science-fiction w literaturze, scenki dramowe poświęcone zmianom klimatycznym.
- Część muzyczna: punkty wspólne muzyki i nauk ścisłych (melodia oparta o liczbę pi, ciąg Fibonacciego w muzyce, kombinatoryka w muzyce), muzyka motywująca nas do działania i wspierająca naszą codzienną aktywność.
- Część poświęcona naukom ścisłym, projektowaniu i technologii: tworzenie makiet, parkietaż oparty na plastrze miodu, kod binarny i kody QR wokół nas – aktywna współpraca, interdyscyplinarne elementy w szkolnych podstawach programowych, inspirujące cytaty słynnych naukowców.
- Naukowe myślenie w codziennym życiu, robotyka, energia elektryczna w gospodarstwie domowym, magnetyzm, przedstawienie słynnych odkryć naukowych w filmie, grawitacja, pandemia koronawirusa w perspektywie społecznej i naukowej – aktywna współpraca
- Wspólne opracowanie nt naukowego dziedzictwa w Europie i na świecie.
- Wymiana kartek i upominków bożonarodzeniowych.
- Wspólne tworzenie quizów o tematyce interdyscyplinarnej – aktywna współpraca.
- Utworzenie listy narzędzi i stron internetowych przydatnych w edukacji na odległość – aktywna współpraca.
- Podsumowanie i ewaluacja projektu – ankieta, publikacja podsumowująca.
Najważniejszym rezultatem projektu jest wypracowana przez uczestników bogata, interdyscyplinarna baza przedmiotowa, w której skomplikowane zagadnienia zostały wyjaśnione w przystępny i przyjazny nawet młodszym uczniom sposób. Baza ta będzie wielokrotnie wykorzystywana z kolejnymi rocznikami uczniów nie tylko w celu poszerzenia ich wiedzy, ale również w celu zaprezentowania, w jaki sposób treści nauczane na poszczególnych przedmiotach przenikają się, towarzysząc nam w codziennym życiu.
Projekt był dużym sukcesem w każdej z partnerskich placówek, czego dowodem są prośby uczniów o kontynuowanie współpracy w tym samym składzie w kolejnym roku szkolnym. Większość uczestników przyznała, że taki projekt był im bardzo potrzebny, ponieważ zaczęli dzięki niemu dostrzegać sens uczenia się poszczególnych przedmiotów szkolnych, których elementy “są cały czas obecne wokół nas, chociaż my często tego nie dostrzegamy”.
Elżbieta Matras
Najnowsze komentarze