
Najnowsze podejście do edukacji: Inwestowanie w umiejętności
Jest tam wiele elementów, które mogą zainteresować eTwinnerów. Dotyczą one zarówno konkretnych przedmiotów, jak i wykorzystania technologii w procesie kształcenia; niektóre z nich zostały krótko opisane poniżej:
• Większy nacisk na rozwijanie umiejętności o charakterze ogólnym oraz umiejętności podstawowych na wszystkich etapach edukacji, w szczególności umiejętności w zakresie przedsiębiorczości oraz umiejętności informatycznych.
• Nowy benchmark w zakresie nauki języków obcych.
• Niezbędne są inwestycje, aby stworzyć światowej klasy systemy kształcenia i szkolenia zawodowego oraz zwiększyć wykorzystanie uczenia się poprzez praktykę.
• Państwa członkowskie muszą w większym stopniu uznawać kwalifikacje i umiejętności, łącznie z tymi, które nabyto poza formalnym systemem kształcenia i szkolenia.
• Należy w pełni wykorzystać rozwiązania technologiczne, w szczególności internet. Należy zwiększyć dostęp do kształcenia za pomocą otwartych zasobów edukacyjnych.
• Reformy te muszą być wspierane przez dobrze wyszkolonych, zmotywowanych i przedsiębiorczych nauczycieli.
Jednym z głównych elementów tej strategii jest wspieranie nauczycieli w celu uzyskania lepszych wyników nauczania. Celem strategii jest podniesienie jakości kształcenia nauczycieli oraz wydajności i skuteczności kształcenia.
Przeprowadzono analizę (PDF) kondycji zawodu nauczyciela w Europie i zaproponowano kilka kluczowych działań. W raporcie tym czytamy: “ponieważ kadra nauczycielska stanowi najważniejszy wewnątrzszkolny czynnik stanowiący o wynikach uczniów, istnieje duże prawdopodobieństwo, że skupienie się właśnie na tej grupie zawodowej przyniesie największe korzyści w kwestii efektywności systemów edukacji”.
eTwinning zajmuje idealne miejsce, by promować niektóre z elementów tej strategii, zwłaszcza, by wspierać nauczycieli w wypróbowywaniu innowacyjnych sposobów rozwijania wiedzy ogólnej oraz umiejętności współpracy, jednocześnie zapoznając uczniów z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Pełny tekst dokumentu dostępny jest tutaj.
Najnowsze komentarze