Ortograficzna wyprawa
Koordynatorzy:
Edyta Karwowska – Szkoła Podstawowa nr 16 im. Tony Halika w Warszawie
Dorota Dankowska – Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku
Małgorzata Walczak – Szkoła Podstawowa nr 20 im. Stefana Batorego w Poznaniu
Magdalena Stobiecka – Szkoła Podstawowa nr 3 im. Szarych Szeregów w Piotrkowie Trybunalskim
Beata Adamska – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Zalasewie
Dorota Zdańkowska – Szkoła Podstawowa nr 3 w Tarnobrzegu
Beata Paszun – Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku
Iwona Pawłowska – Zespół Przedszkolno-Szkolny w Rostarzewie
Paulina Kurowska-Loryńska – Niepubliczna Szkoła Podstawowa “Piątka” w Olsztynie
Dorota Stanałowska – Szkoła Podstawowa nr 5 w Bolesławcu
Renata Szczyglewska – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Emilii Plater w Bogatyni
Katarzyna Ślęzak – Szkoła Podstawowa nr 3 im. Szarych Szeregów w Piotrkowie Trybunalskim
Obszary tematyczne:
edukacja wczesnoszkolna
Języki:
polski
Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/89671
https://ortograficznawypra.wixsite.com/projekt
Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa Odznaka Jakości
Ortografia języka polskiego jest trudna i dzieci niechętnie się jej uczą. Aby to zmienić, wykorzystano naturalną potrzebę dziecka do przeżywania przygód. Projekt przyjął formę grywalizacji z fabułą i zadaniami. Uczniowie przenieśli się do bajkowej krainy, w której rządzi królowa Ortografia. Na jej podstępnie napada Zgrzyt Ortograf wraz z armią byków ortograficznych. Z Komnaty Tajemnic wykradają kufry z tajemnicami królowej i ukrywają je w różnych miejscach krainy. Królowa wzywa na pomoc uczniów. Ich zadaniem jest odnalezienie kufrów oraz zaszyfrowanych kluczy. Złamanie zaszyfrowanego klucza otwierało przed dziećmi tajemne komnaty, w których ukryte były rozmaite zadania. Po wykonaniu zadań z każdego kuferka rozgrywała się bitwa z bykami. Na mapie wyprawy ukryto 8 kuferków ortograficznych. Projekt zakończyła bitwa ostateczna w pokoju zadań. Po wygranej walce uczniowie otrzymali ordery Królowej Ortografii.
Projekt przyjął formę grywalizacji. Dzieci pracowały z mapą wyprawy oraz z mapą Polski. Rozwiązywały różnorodne zadania poprzez rozmaite aktywności. Odszukiwały na mapie miejsca skąd pochodzą partnerzy, utrwalały kierunki świata, odszukiwały kuferki ukryte na mapie wyprawy kierując się wskazówkami wróżek – czytanie ze zrozumieniem. Aby otworzyć „magiczny kuferek” musiały rozszyfrować klucz – zatem odkodowywały i kodowały informacje w różnych formach. Doskonaliły umiejętności stosowania zasad ortograficznych w praktyce: ilustrowały zasady ortograficzne, układały rymowanki , tworzyły komiksy i plakaty, które prezentowały na korytarzach szkolnych. Stosowały wiedzę ortograficzną w praktyce: pisały listy do partnerów, tworzyły komiksy ortograficzne, bajeczki i opowiastki ortograficzne, które najpierw pisały, potem nagrywały korzystając z nowoczesnych technologii. Z uwagą oglądały relacje przesłane przez partnerów. Tworzyły również animacje obrazujące zasady ortograficzne, np. „rz” wymienne. Programowały w Scratchu gry i animacje. W małych zespołach samodzielnie tworzyły aplikacje ortograficzne. Grały w gry stolikowe – ortograficzne muchy, orograficzne scrabble, ortograficzne bingo. Rozwiązywały krzyżówki, labirynty, rebusy i ortograficzne Sudoku. Układały długie zdania naszpikowane trudnościami ortograficznymi. Pracowały na kartach pracy. Tworzyły chmury wyrazowe, a także działały plastycznie i przyrodniczo: tworzyły kłosy zbóż – wykorzystując ziarna zbóż, prace plastyczne różnymi technikami oraz prace techniczne „Ortograficzne zoo” wykorzystując surowce wtórne. Powstały żółwie z plastikowych butelek oraz nietoperze z rolek po papierze toaletowym.
Do nauki ortografii wykorzystano także roboty edukacyjne Photon i Ozobot i organizowano sportowe- ortograficzne zajęcia. Uczniowie spotkali się z także on-line z partnerami na wspólnych lekcjach ortografii.
Projekt “Ortograficzna wyprawa” idealnie wpisał się w podstawę programową. Zadania ortograficzne przedstawione zostały w różnorodnych formach wymagających od dzieci wielorakich aktywności. W ich obrębie kształtowane były kompetencje miękkie, takie jak współpraca i komunikacja w zespołach. Uczniowie nauczyli się współdziałać oraz wzajemnie sobie pomagać. Nauczyli się też odpowiedzialności za wykonywane zadania. Nauka ortografii stała się ciekawsza. Realizując treści z zakresu ortografii realizowali treści również z innych obszarów edukacyjnych, takich jak przyroda, geografia, środowisko społeczne, plastyka, muzyka, technika oraz informatyka i wf.
Najważniejszymi rezultatami współpracy była: interaktywna mapa z zadaniami oraz strona www, na której umieszczono liczne zadania dodatkowe. Dzięki temu powstała bogata baza zadań ortograficznych w formie gier interaktywnych oraz kart pracy.
Współpraca w projekcie była fantastyczna. Uczyłyśmy się od siebie wzajemnie, wymieniałyśmy się doświadczeniami często komunikując się ze sobą. U dzieci projekt wyzwolił mnóstwo emocji i entuzjazmu do podejmowania działania i współdziałania w zespole. Dzieci z niecierpliwością czekały na moment otwierania zadań z kolejnych kuferków ukrytych na mapie wyprawy. Nauka stała się ciekawa!
Koordynatorki
Najnowsze komentarze