Robo-Code

Robo-Code

Nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Orląt Lwowskich w Zamościu

Koordynatorzy:
Justyna Babiarz-Furmanek i Monika Kaznowska

Szkoły partnerskie:
1o ΕΠΑΛ Δραπετσώνας, Grecja
10th Helioupolis Primary School, Grecja
Asgård Skole, Dania

Obszary tematyczne:
technologia, projektowanie, informatyka, język obcy, nauki przyrodnicze, przedmioty ścisłe

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/78147

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
Laureat europejskiego konkursu eTwinning 2020

 

Robo-Code jest projektem STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), skupiającym się na inżynierii i informatyce i wykorzystującym metodę odwróconej klasy. Jego celem było poprawienie wiedzy wiedzę uczniów na temat produktów technologicznych (robot Edison) i ich zrozumienia wpływu nauki i inżynierii na dzisiejszy świat poprzez dzielenie się wiedzą (kodowanie offline, struktury programowalne komputerowo) i stosowanie jej w praktyce.

Projekt miał na celu maksymalne wykorzystanie programu kształcenia zawodowego oraz zapoznanie młodych uczniów z robotami i aplikacjami programistycznymi poprzez praktyczne ćwiczenia. Aby osiągnąć ten podwójny cel, uczniowie szkoły zawodowej (DVS – Grecja) uczą dzieci ze szkół podstawowych (Polska i Grecja) poprzez blended learning w formie materiału wizualnego (wykłady online na temat robota Edison, jego struktury i programowania w EdScratch), które samodzielnie przygotowują, wzbogacając je o wytyczne i posty na TwinSpace w modułach wraz z zadaniami projektowymi, które 10-latkowie i 12-latkowie robią na miejscu i online, a wspomagani są przez nauczycieli

Uczniowie byli bardzo entuzjastycznie nastawieni do robotów, kodowania, obsługi Edisona i programowania go za pomocą EdScratch. Ze względu na ich entuzjazm, klasy projektu uczestniczyły w działaniach, które obejmowały inne roboty (Milo), mechanizmy (Arduino), kodowanie i technologię. Korzystając ze wspólnej platformy TwinSpace, nasi uczniowie podzielili się nowo zdobytą wiedzą i doświadczeniem z partnerami projektu. Uczniowie pracowali wspólnie, aby uczyć się i programować Edisona. Mówiąc dokładniej, nauczyciele projektu ustalili temat (programowanie Edisona), pozwalając uczniom zagranicznych szkół (DSV) organizować działania, przygotowywać materiał i wyznaczać zadania dla partnerów Szkoły Podstawowej. Ci ostatni pracowali w różnych trybach (w parach, w grupach, na miejscu, online) w celu studiowania materiału, reagowania na zadania, znajdowania i wyświetlania informacji (na padletach, tablicach TwinSpace, filmach). Uczniowie projektu zostali zachęceni do kreatywności w programowaniu Edisona za pomocą EdScratch, odpowiedzialnego i samodzielnego radzenia sobie z nauką, wykonywaniem zadań

Po podzieleniu się doświadczeniami związanymi z robotyką uczniowie przeszli do fazy 2, pracując nad działaniami związanymi z kodowaniem offline, w wyniku których powstała zbiorowa dokumentacja cyfrowa pracy dzieci. Koncentrowała się na umiejętnościach ICT i słownictwie języka obcego. W tej części polscy uczniowie demonstrowali kodowanie offline w formie nagrań wideo/plansz dla greckich uczniów.

Kolejna faza współpracy obejmuje 4 odwrócone klasy (4 plany lekcji) z materiałami dydaktycznymi. Powstało ponad 30 filmów wraz z wytycznymi w prostym języku angielskim oraz zadania do wykonania dla młodych. W tej fazie polscy uczniowie zachowują swoją rolę studentów, podczas gdy uczniowie greccy stają się projektantami i moderatorami kursów. Aby pomóc uczniom w pomyślnym wykonaniu zadań, nauczyciele projektu organizują 3 spotkania online i stacjonarne. Uczniowie-mentorzy odpowiadają na pytania uczniów-studentów dotyczące materiałów zamieszczonych na Padlet Walls i forów, przekazując opinie i zachęty.

Robo-code to innowacyjny projekt dla naszej szkoły, naszych piątoklasistów i siedmioklasistów i nas samych. Jako nauczycielki języka obcego rzadko mamy okazję pracować nad projektami STEM. Jednak nasi uczniowie, a także ich rodzice, bardzo chętnie wykonywali projekt z robotyki. Oprócz intrygującej treści projektu, ogromne znaczenie miała praca z niezawodnymi i pracowitymi partnerami. We współpracy z nimi moi uczniowie poprawili umiejętności językowe, cyfrowe i naukowe.

Koordynatorki