
Scratch
Scratch to język obiektowy, stworzony jako pomoc do uczenia dzieci i młodzieży podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki.
Programowanie odbywa się w przystępny, wizualny sposób – elementy mają kształt puzzli, które można ułożyć w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty zaś mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub dodawać inne z zewnątrz.
Scratch to także serwis społecznościowy, pozwalający użytkownikom na zamieszczanie swoich prac, programów stworzonych w tym języku, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie materiałów stworzonych przez innych użytkowników. Strona jest dostępna w języku polskim. Można na niej tworzyć online.
Edytor offline (do pracy bez połączenia z Internetem) można pobrać bezpłatnie na stronie programu.
Program zdobył dużą popularność dzięki Godzinie Kodowania. Ta ogromna inicjatywa (uważana za jedną z największych inicjatyw edukacyjnych w historii) przyciągnęła już ponad 140 milionów uczestników na całym świecie. W Polsce tylko w 2015 roku było ich niemal 300 000!
Odbyło się wiele eventów, podczas których osoby zainteresowane kodowaniem brały udział w warsztatach szkoleniowych, pisały własne programy, realizowały różnorodne aktywności związane ze Scratchem.
Do udziału zachęcała Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska:
Kolejną falę zainteresowania kodowaniem przyniosła zapowiedź Ministra Edukacji Narodowej:
”Na poważnie zaczynamy uczyć dzieci podstaw programowania. Zaczynamy od pilotażu w 2016 r. Od 2017 r. zmiany we wszystkich szkołach – ogłosiła szefowa MEN. – Żyjemy w czasach, w których programować mogą nie tylko wykwalifikowani informatycy. Umiejętność programowania staje się dziś jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy. Naszym celem jest upowszechnienie tej wiedzy w całym społeczeństwie. Dzisiaj stawiamy pierwszy krok na tej drodze – dodała Anna Zalewska.
Zmiany spowodują, że elementem powszechnego kształcenia informatycznego stanie się umiejętność programowania – jedna z podstawowych kompetencji XXI wieku.”
Cytat z artykułu na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej
Scratch jest też niezwykle popularny wśród eTwinnerów. Powstało wiele projektów bazujących na tym programie, lub wplatających elementy programowania w swoje aktywności:
Programming games and animations in Scratch
Wielu z koordynatorów takich projektów skorzystało z naszego bezpłatnego kursu online Tydzień ze Scratchem, podczas którego w zaledwie tydzień uczestnicy mogą nabyć umiejętności potrzebne do samodzielnego tworzenia prostych programów, zobaczyć ciekawe przykłady pracy innych, poznać źródła wartościowych materiałów pomocnych w dalszym korzystaniu ze Scratch’a.
Wkrótce uruchamiamy kolejne edycje tego szkolenia.
Ciekawą propozycję stanowi również kurs Tydzień ze studio.org.com.
Strona studio.code.org daje nauczycielom możliwość udostępnienia swoim uczniom kursów online traktujących o kodowaniu. Kursy zawierają interaktywne ćwiczenia oraz materiały multimedialne, a także system zarządzania klasami i uczniami (możliwość obserwacji ich postępów).
Podczas szkolenia uczestnicy wykonują zadania z wybranych kursów studio.code.org, aby poznać podstawowe pojęcia związane z programowaniem. Zakładają własne środowisko do pracy z uczniami, uczą się tworzyć konta, przydzielać zadania, analizować postępy uczniów.
Zapraszamy!