
TestPortal – prosty sposób na ocenę postępów uczniów
Kwestia oceniania postępów uczniów w nauczaniu zdalnym spędza sen z powiek nawet najbardziej doświadczonym nauczycielom. Wątpliwości związane są nie tylko z właściwą organizacją samego procesu dokonywania oceny, ale także z wiarygodnością uzyskanych wyników – trudno się więc dziwić, że od narzędzia służącego do opracowywania sprawdzianów czy kartkówek wymagamy intuicyjności, precyzji, elastyczności oraz przejrzystości. Aplikacja TestPortal zdecydowanie spełnia wszystkie te wymagania. Jest to internetowa platforma służąca, jak sama nazwa wskazuje, do tworzenia arkuszy testowych, które świetnie sprawdzają się nie tylko w edukacji. Jakie funkcjonalności oferuje ta aplikacja nauczycielom?
TestPortal umożliwia tworzenie sprawdzianów, kartkówek czy arkuszy konkursowych za pomocą czytelnego generatora dostępnego w języku polskim. Pod względem szczegółowości zdecydowanie wygrywa on z innymi tego typu narzędziami online. Przejrzyste menu zostało ułożone w siedem zakładek – każda z nich zawiera opcje warte wykorzystania.
Przede wszystkim, twórcy TestPortalu pamiętali o osobnej części generatora poświęconej wyłącznie stronom startowym tworzonych testów. Platforma ma tu ogromną przewagę nad popularnymi Formularzami Google, w których zawsze przy tworzeniu arkusza trzeba pamiętać o wstawieniu dodatkowego, niepunktowanego „pytania” – miejsca na dane rozwiązującego. Pierwsza strona sprawdzianu zbudowanego za pomocą TestPortal zawiera nie tylko pola do wpisania imienia, nazwiska i klasy (oraz innych danych, zgodnie z zapotrzebowaniem), ale również do wprowadzenia instrukcji. Utworzona w ten sposób „okładka” wygląda bardzo profesjonalnie i przypomina pierwsze strony znane nam z egzaminu ósmoklasisty czy z arkuszy maturalnych.
Dużym plusem TestPortalu jest łatwość dodawania pytań. Aplikacja umożliwia zamieszczenie w tworzonym teście sześciu różnych typów zadań:
- jednokrotny wybór,
- wielokrotny wybór,
- opisowe,
- prawda/fałsz,
- krótka odpowiedź,
- ankietowe
Do każdego pytania, poza tekstem, możemy dodać obrazek, plik audio, video, PDF lub link. Nauczyciele przedmiotów ścisłych mają do dyspozycji edytor równań, dzięki któremu nie trzeba rezygnować z wstawiania do arkusza ułamków, pierwiastków czy funkcji trygonometrycznych.
Jeśli tworzymy zadanie z opcją odpowiedzi jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, typu prawda/fałsz lub ankietowe, możemy użyć obrazka, pliku, linku czy edytora również w wariantach odpowiedzi. Jest to przydatne rozwiązanie na przykład w sytuacji, gdy pracujemy z najmłodszymi uczniami, dla których elementy wizualne są często kluczowe w poprawnym zrozumieniu zadania.
Dowodem elastyczności TestPortalu jest między innymi możliwość konfigurowania własnych zestawów testowych. W praktyce wygląda to tak, że po wprowadzeniu kompletu zadań decydujemy, czy wyświetlają się one u wszystkich rozwiązujących w tej samej kolejności, czy jest ona losowa zarówno dla pytań, jak i odpowiedzi. Możemy również zdecydować się na wykorzystanie opcji samodzielnej konfiguracji ręcznej. Takie rozwiązanie znacząco ogranicza możliwość wystąpienia sytuacji, w której uczniowie podczas uzupełniania arkusza kontaktują się ze sobą za pomocą komunikatorów, aby jednocześnie odpowiadać na te same pytania. Jeśli ta funkcjonalność nie jest dla nas wystarczająca, pomóc powinno dodatkowe uruchomienie dostępnej w TestPortalu technologii „Uczciwy rozwiązujący”. Jest to mechanizm kontrolujący tę kartę przeglądarki internetowej, w której test jest rozwiązywany przez ucznia. Każde opuszczenie karty jest przez system odnotowywane. Rozwiązującemu wyświetla się wówczas ostrzeżenie, a do nauczyciela trafia dodatkowa informacja, która będzie widoczna podczas analizy wyników. Aby jeszcze skuteczniej zmotywować uczniów do samodzielnej pracy, można uruchomić opcję całkowitej blokady testu po przekroczeniu wybranej liczby opuszczeń strony.
- Komunikat wyświetlający się uczniowi w przypadku opuszczenia karty z testem
- Komunikat wyświetlający się w przypadku przekroczenia limitu opuszczeń karty z testem
Kolejnym mocnym punktem prezentowanej platformy jest opcja definiowania kryteriów oceniania, które możemy wprowadzić podczas tworzenia arkusza lub później, już po poznaniu uzyskanych przez uczniów wyników. W zależności od zasad wprowadzonych w szkole oraz naszych preferencji skupiamy się wyłącznie na konkretnym progu, od którego rozwiązujący uzyskuje zaliczenie, albo wprowadzamy przedziały umożliwiające otrzymanie konkretnej oceny. Obie te opcje mogą również być wykorzystane jednocześnie. W przypadku wybrania szczegółowych przedziałów decydujemy, czy ocena ma być wyrażona punktowo, procentowo, czy opisowo. Progi zaliczeniowe na poszczególne oceny wpisujemy ręcznie, zgodnie z zasadami oceniania obowiązującymi w naszej szkole. Na koniec zaznaczamy, jakie informacje wyświetlą się od razu po ukończeniu testu. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż uczniowie mogą natychmiast sprawdzić, ile punktów zdobyli i jaką ocenę otrzymali, dzięki czemu unikamy konieczności odpisywania na wiadomości z pytaniami typu „Czy nasze sprawdziany już są sprawdzone?”, „Jaką ocenę mam z kartkówki?”. Jedyną rzeczą, która pozostaje nam do zrobienia w tym momencie, jest wpisanie ocen do dziennika.
Podobnie jak w przypadku strony startowej arkusza, jego autor ma również możliwość edycji informacji, jaka wyświetli się rozwiązującemu po ukończeniu pracy. Choć może to być zwykłe „Brawo! Udzieliłeś/łaś odpowiedzi na wszystkie pytania!”, warto przyjrzeć się również innym dostępnym opcjom. Nagrodą za rozwiązanie całego testu może być na przykład zabawny obrazek czy krótki, relaksujący filmik. Jeśli ustawimy przekierowanie na stronę zewnętrzną, możemy podać link do wciągającej gry z aplikacji edukacyjnych: Wordwall, LearningApps, EduCandy czy innych. Gra otworzy się uczniowi automatycznie po uzupełnieniu arkusza – z pewnością będzie to miłe zakończenie kilkudziesięciu minut wytężonej pracy.
Prawdziwą perełką TestPortalu, dopełniającą obrazu pełnego profesjonalizmu i intuicyjności, jest ustawianie parametrów czasowych. Dzięki tej opcji możemy precyzyjnie określić, ile czasu uczniowie będą mieli na uzupełnienie całego arkusza lub udzielenie odpowiedzi na każde z pytań. Ponadto, platforma umożliwia nam również decydowanie, czy test zostanie przez nas uruchomiony ręcznie, czy automatycznie aktywuje się w wybranym przedziale czasowym, dzięki czemu możemy zapomnieć o gorączkowym kopiowaniu i przesyłaniu zadań na uczniowskie konta dokładnie o wyznaczonej godzinie. Link do gotowego testu możemy udostępnić rozwiązującym od razu po jego stworzeniu – TestPortal zapewnia bezpieczeństwo arkuszy do wybranego przez nas momentu aktywacji. Przyznam, że sama bardzo często korzystam z tej funkcjonalności: tworzę test i zamieszczam link w terminarzu w dzienniku elektronicznym oraz na swojej stronie z materiałami lekcyjnymi, pod konkretną datą oznaczającą lekcję zgodnie z planem obowiązującym w czasie edukacji zdalnej.
Jak widać, TestPortal to mnóstwo ciekawych rozwiązań, które zamieniają żmudne układanie sprawdzianów w całkiem przyjemne wyzwanie, możliwe do wykonania w kilkanaście minut. Narzędzie to usprawnia również pracę rozwiązującego – jasno określone zasady działania arkuszy testowych, możliwość dopasowywania rodzaju i zawartości pytań i odpowiedzi do możliwości konkretnych osób oraz czytelność poszczególnych stron (jedno pytanie na jedną wyświetlającą się stronę) z pewnością pomogą w osiągnięciu edukacyjnego sukcesu także uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zapraszamy do zapoznania się tutorialem prezentującym funkcjonalności TestPortalu (plik można pobrać jako PDF):
TestPortal – Tutorial
Autorka:
Monika Mojsiejonek – Ambasadorka programu eTwinning, magister filologii angielskiej i filologii polskiej ze specjalnością komunikacja medialna. Nauczycielka z dziennikarskim zacięciem. Uczy języka angielskiego w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Zaborze, wyróżnionej tytułem Europejskiej Szkoły eTwinning w latach 2018/2019 i 2020/2021. Prowadzi szkolną grupę projektową The Enigmators.W programie eTwinning od 2011 roku. Koordynatorka wielu projektów, za które zdobywała Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości, laureatka ogólnopolskiego konkursu “”Nasz Projekt eTwinning”” w latach 2015, 2017 i 2019. Realizowany przez nią “”Following Enigma”” znalazł się w gronie 6 projektów wyróżnionych za nowatorstwo i uznanych za najbardziej wartościowe dla rozwoju systemu edukacji w 2017 roku. Współtworzony przez jej grupę “”Be a buddy, not a bully“” zdobył certyfikat European Language Label 2019 oraz nagrodę w Europejskim Konkursie eTwinning 2019 jako najlepszy projekt anglojęzyczny.
Uczestniczka i prelegentka licznych konferencji, seminariów i warsztatów eTwinning oraz Erasmus+ zarówno w Polsce, jak i za granicą. Finalistka konkursu Nauczyciel Języka Angielskiego Roku 2017 British Alumni Society. Pasjonatka nowoczesnych technologii w edukacji, zwolenniczka interdyscyplinarnego podejścia do nauki.
Monika jest także autorką trzech kursów internetowych:
Najnowsze komentarze