The Entertaining Physics Class
Przedmiot:
fizyka
Nazwa szkoły:
Publiczne Gimnazjum im. Gen. Aleksandra Krzyżanowskiego „Wilka” w Kadzidle
Koordynator projektu:
Iwona Puławska (fizyka), Janina Ptak (j. angielski)
Termin realizacji projektu:
07.12.2008 – 25.03.2011
Języki projektu:
angielski, polski
Szkoła partnerska:
Rudaminos Ferdinando Ruščico gimnazja, Rudomina, Vileński rejon, Litwa
Adres internetowej strony projektu:
http://twinspace.etwinning.net/launcher.cfm?lang=en&cid=34218
Nagrody i wyróżnienia:
Pierwsze miejsce w konkursie Nasz projekt eTwinning 2009 dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Krajowa Odznaka Jakości
Fizyka jest jedną z najstarszych nauk przyrodniczych, której celem jest poszukiwanie, badanie i wyjaśnianie praw przyrody, a jednocześnie w ogólnej opinii uchodzi za przedmiot trudny i nieprzydatny. Projekt „The Entertaining Physics Class” jest ciekawą formą nauki poprzez zabawę, zaszczepia w uczniach chęć poznawania zjawisk występujących w przyrodzie, wzbudza radość poznania. Na drodze dialogu ze szkołą partnerską z Litwy, uczniowie poszerzali wiadomości w zakresie różnych działów fizyki w gimnazjum, a jednocześnie rozwijali myślenie intuicyjne, wyobraźnię, pomysłowość, twórczość, poglądowość, łączenie teorii z praktyką, wnioskowanie i rozwiązywanie problemów.
Spotkania z fizyką na wesoło to świetny sposób na poznanie tej ścisłej nauki, a nawet atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu.
Realizacja projektu przebiegała według następującego planu:
- Prezentacja grup szkół partnerskich – poznanie siebie i własnych regionów.
- Prezentacja szkół i pracowni fizycznych.
- Przygotowywanie przez uczniów zadań dla partnerów:
- w postaci kolorowych rebusów i krzyżówek, związanych ze zjawiskami fizycznymi i prawami nimi rządzącymi,
http://files.etwinning.net/shared/app_uploads/twinspace/repository/34218/354-090205-053915.ppt - przeprowadzanie i przygotowywanie prezentacji prostych, a zarazem efektownych doświadczeń z wybranych działów fizyki,
- przygotowywanie zagadek fizycznych w postaci filmów video:
http://files.etwinning.net/shared/app_uploads/twinspace/repository/34218/877-081217-102357.mp4
http://files.etwinning.net/shared/app_uploads/twinspace/repository/34218/621-081217-103024.mp4
- w postaci kolorowych rebusów i krzyżówek, związanych ze zjawiskami fizycznymi i prawami nimi rządzącymi,
- Poszukiwanie odpowiedzi do rebusów, krzyżówek, zagadek filmowych – w bibliotece, w pracowni komputerowej, a także w życiu codziennym i umieszczanie odpowiedzi na stronie projektu.
- Poszukiwanie fizyki w ramach zajęć pozalekcyjnych; np. fizyka sportu – tworzenie śmiesznych filmów video – dostrzeganie fizyki w życiu codziennym.
http://www.youtube.com/watch?v=gOFMr7Rn_Yo - Pogłębianie zainteresowań fizyką – przygotowywanie „na wesoło” prezentacji o „podróżach” naukowych.
http://files.etwinning.net/shared/app_uploads/twinspace/repository/34218/144-090401-085756.ppt
http://files.etwinning.net/shared/app_uploads/twinspace/repository/34218/639-090308-125723.ppt - Włączenie się do działań ogólnoeuropejskich – przygotowywanie prac do konkursu w programie Futurenergia.
- Ewaluacja dotychczasowych działań – czat z partnerami.
- Zgromadzenie produktów końcowych projektu w postaci e-zbiorów rebusów, krzyżówek, doświadczeń, filmów, (CD, DVD), strona internetowa projektu:
http://twinspace.etwinning.net/launcher.cfm?lang=en&cid=34218
Wartości projektu:
- Popularyzacja fizyki – każdy nauczyciel fizyki może wykorzystać elementy projektu jako pomoc naukową.
- Wymiana doświadczeń między nauczycielami.
- Olbrzymia otwartość projektu – jest nie tylko europejski ale nawet ogólnoświatowy i ponadczasowy – „Fizyka rządzi światem” – bez względu na czas i miejsce funkcjonują prawa fizyki, które warto nieustannie poznawać.
Projekt wzbudził zainteresowanie i pod koniec marca dołączyły: Rumunia, Bułgaria, Słowenia i Słowacja. - Realizując projekt uczniowie, a także nauczyciele, doskonalili język angielski i rozwijali kompetencje interkulturowe.
- Wszystkie zadania projektowe zintegrowane były z programem nauczania fizyki w gimnazjum i dotyczyły takich treści jak: grawitacja, opory ruchu, statyka cieczy i gazów, zasady dynamiki, energia i jej przemiany, elektrostatyka i elektryczność, optyka.
- Uczniowie doskonalili korzystanie z zasobów informacyjnych naszej cywilizacji – przetwarzali i przekazywali informacje stosując narzędzia ITC: programy Word, PowerPoint, wyszukiwarki internetowe, pocztę elektroniczną, programy do kompresji filmów a także aparat fotograficzny, skaner, kamerę.
- Uczniowie dostrzegali korelacje międzyprzedmiotowe: fizyki, informatyki, techniki, matematyki i języka angielskiego.
- Projekt doskonalił także kontakty interpersonalne we wspólnotach (uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel). Kontakty odbywały się regularnie poprzez pocztę elektroniczną, czat i komentarze na TwinSpace.
- Końcowym elementem podsumowującym projekt w roku szkolnym 2008/2009 była wycieczka do Wilna i spotkanie na żywo z grupą partnerską.
Najnowsze komentarze