True stories from WW2

True stories from WW2

 

Nazwa szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Mikołaja Kopernika w Dzierżoniowie

Koordynatorzy:
Anna Szczepaniak

Szkoła partnerska:
Základní škola nám. Aloise Jiráska, Czechy

Obszary tematyczne:
informatyka, geografia, historia/WOS, język polski, język obcy

Języki:
angielski

Strona projektu:
https://twinspace.etwinning.net/38163/home
http://truestoriesfromww2.blogspot.com/

Nagrody i wyróżnienia:
Krajowa i Europejska Odznaka Jakości
Laureat konkursu Nasz projekt eTwinning 2018

 

Celem projektu było poznanie historii II wojny światowej na przykładzie prawdziwych przeżyć ludzi, którzy pamiętają tamte czasy i dzielą się z uczniami swoimi wspomnieniami.

Główną metodą zastosowaną podczas realizacji projektu były spotkania ze świadkami historii czyli historia mówiona. Uczniowie z dużym zainteresowaniem wsłuchali się we wspomnienia Pani Marii Jamrozik wywiezionej 10 lutego 1940 roku w głąb Rosji, na Syberię. Jedna z dziewczynek zilustrowała wspomnienia, zostały one także przetłumaczone na język angielski i czeski. Każde takie spotkanie było prowadzone w języku ojczystym, uczniowie pisali transkrypcję w j. polskim, która następnie tłumaczona była na język współpracy. Wspomnienia opisane i zilustrowane zostały zebrane we wspólnym e-booku.

Bardzo chętnie uczestniczyli także w zadaniu „dokończ moją historię’, które polegało na układaniu w grupach własnego zakończenia znanych im sytuacji. Brali udział w dyskusjach i szukali kompromisów niezbędnych do wspólnego ukończenia opowieści.

Lekcje online z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów było ciekawą formą poznawania historii i nauki języka angielskiego. Praca z oryginalnym tekstem angielskim (archiwa z czasów II wojny światowej, fragmenty programów telewizyjnych) motywowało uczniów do nauki języka angielskiego i pokazało, że znajomość języka angielskiego służy do poznawania świata, w tym historii, a nie jest nauką dla nauki.

Jednym z działań było również stworzenie wspólnego logo.

Projekt opierał się na różnych formach pracy – indywidualnej, w parach i grupowej. Wymagał ciągłej komunikacji i współpracy, która doskonale rozwijała umiejętności społeczne i językowe. Materiały przygotowywane były w j. angielskim, w tym lekcje online.

Komunikacja pomiędzy uczestnikami prowadzona była na TwinSpace projektu. Tu również gromadzono efekty współpracy. Nauczycielki podzieliły się zadaniami – każda koordynowała inne aktywności. Partnerka z Czech zajęła się organizacją głosowania na logo oraz dyskusji na Triciderze, a polska skupiła się na przygotowywaniu lekcji online oraz założeniu bloga, który był administrowany wspólnie.

Zadaniem czeskiej szkoły było przedstawienie historii Hany Brady (czeskiej Żydówki zamordowanej w Auschwitz w 1944 roku) a polska szkoła przygotowała lekcje o Irenie Sendler i Witoldzie Pileckim. Wspólnie opracowali materiał o czeskich i polskich lotnikach walczących w Bitwie o Anglię.

Uczniowie bardzo zaangażowali się w projekt. Od początku współdecydowali o podejmowanych działaniach i planach na kolejne. Czuli się współautorami odpowiedzialnymi za swoje dzieło.

Uczniowie bardzo zaangażowali się w realizację tego trudnego tematu. Spotkania ze świadkami historii to bezcenne lekcje historii, które na długo zostają w pamięci dzieci i motywują ich do aktywnego udziału w lekcji. Również szkoła zyskała na tym projekcie, ponieważ współpraca okazała się promocją szkoły – lekcje historii mówionej nie są codziennością w naszym mieście.

Największym sukcesem jest zobrazowanie wspomnień z Syberii p. Marii Jamrozik, które nie dość, że zyskały największe zainteresowanie szkoły partnerskiej (w całości zostały przetłumaczone na język czeski), to również wysłaliśmy ilustracje do córki p. Marii. Ilustracje bardzo wzruszyły autorkę wspomnień, która jest nam wdzięczna za zainteresowanie jej historią – jedną z tysięcy historii polskich rodzin. Im szczęśliwie udało się przeżyć i wrócić do Polski, co jednak nie było wtedy normą.

Informacja o realizacji naszego projektu ukazała się na lokalnych portalach internetowych. Rezultatem tego była prośba lokalnego radia Meloradio o wywiad na temat innowacyjnych metod nauczania historii – został wyemitowany w październiku 2017. Czeska partnerka zaprosiła telewizję lokalną, która przygotował reportaż o naszym projekcie.

Koordynatorka