Tydzień z narzędziami TIK ułatwiającymi edukację zdalną
Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie http://www.etwinning.pl/kursy-internetowe
Adresaci szkolenia
Kurs przeznaczony jest dla nauczycieli chcących poszerzyć swoje umiejętności związane z organizowaniem pracy zdalnej za pomocą angażujących, przyjaznych wszystkim członkom szkolnej społeczności narzędzi TIK. Narzędzia TIK przedstawione w kursie mogą także służyć nauczycielowi podczas tradycyjnej pracy z uczniami w szkole.
Wymagania wstępne
Od uczestników szkolenia wymagane są:
- umiejętność posługiwania się komputerem w zakresie zarządzania plikami i folderami;
- umiejętność sprawnego posługiwania się przeglądarką internetową;
- posiadanie konta pocztowego e-mail;
- wskazane jest, aby każdy użytkownik zarejestrował się na platformie eTwinning.
Cele kursu
- opanowanie umiejętności efektywnego planowania pracy poprzez narzędzia, które będą w tej pracy wykorzystywane;
- nabycie umiejętności prezentowania materiału lekcyjnego w atrakcyjny i angażujący odbiorcę sposób;
- poznanie możliwości bieżącego śledzenia postępów uczniów za pomocą TIK;
- nabycie umiejętności przeprowadzania skutecznej ewaluacji zajęć lekcyjnych i innych podjętych działań edukacyjnych;
- opanowanie umiejętności posługiwania się narzędziami TIK: Symbaloo, Trello, Genial.ly, Wordwall, LiveWorksheets, Mentimeter, AnswerGarden;
- kształcenie umiejętności organizowania pracy zdalnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;
- budowanie umiejętności samokształcenia w oparciu o zasoby dostępne na platformie Moodle.
Opis kursu
Podczas kursu uczestnicy poznają narzędzia, aplikacje i platformy wspierające planowanie pracy nauczyciela i ucznia, prezentowanie materiału lekcyjnego, monitorowanie pracy uczniów oraz przeprowadzanie ewaluacji zajęć.
Treści merytoryczne kursu zostały podzielone na 5 modułów.
- Moduł 1 – poświęcony planowaniu pracy nauczyciela i wspieraniu planowania pracy przez ucznia. Uczestnicy dowiedzą się, jak tworzyć swoje własne webmixy – narzędziownie z wykorzystaniem używanych w codziennej pracy stron i platform internetowych oraz aplikacji Symbaloo. Wykonają jedno obowiązkowe zadanie.
- Moduł 2 – dotyczy prezentacji materiału lekcyjnego za pomocą Trello – interaktywnych tablic edukacyjnych. W tym module uczestnicy nauczą się tworzyć tablice z własnymi zasobami, dostosowanymi do realizowanych w danym momencie zagadnień z podstawy programowej danego przedmiotu. Wykonają jedno obowiązkowe zadanie.
- Moduł 3 – uczestnicy poznają kolejne narzędzie służące prezentowaniu treści lekcyjnych uczniom w interesujący sposób, czyli platformę Genial.ly. Dowiedzą się, jak tworzyć plansze interaktywne, gry edukacyjne i prezentacje. Wykonają jedno obowiązkowe zadanie.
- Module 4 – uczestnicy zajmą się tematem monitorowania bieżących postępów uczniów za pomocą narzędzi Wordwall i LiveWorksheets. Dowiedzą się, w jaki sposób ułatwić sobie sprawdzanie pracy wykonanej przez uczniów. Wykonają jedno obowiązkowe zadanie.
- Moduł 5 – poświęcony jest ewaluacji zajęć. Omówione w nim narzędzia: Mentimeter i AnswerGarden są przydatne zarówno podczas edukacji zdalnej, jak i tradycyjnej – w szkole. Uczestnicy wykonają jedno obowiązkowe zadanie.
Treści szkoleniowe
W każdym z 5 modułów kursu znajduje się materiał teoretyczny, niezbędne instrukcje oraz obowiązkowe zadania do wykonania.
- Wstęp
- Moduł 1 – Planowanie pracy – Symbaloo
- Przewodnik: Symbaloo – przejrzysty narzędziownik nauczyciela i ucznia
- Przykładowy narzędziownik – Narzędziownia Anglisty
- Zadanie 1
- Moduł 2 – Prezentacja materiału lekcyjnego, część 1 – Trello
- Przewodnik: Trello – wirtualna tablica
- Przykładowa tablica lekcyjna Trello
- Przykładowa tablica lekcyjna Trello 2
- Zadanie 2
- Moduł 3 – Prezentacja materiału lekcyjnego, część 2 – Genial.ly
- Przewodnik: Genial.ly – genialne narzędzie
- Przykładowa plansza interaktywna Genial.ly
- Przykładowa gra edukacyjna Genial.ly
- Przykładowa gra na podsumowanie zadania projektowego Genial.ly
- Przykładowa prezentacja podsumowująca wydarzenie szkolne Genial.ly
- Przykładowa plansza lekcyjna – utrwalająca Genial.ly
- Zadanie 3
- Moduł 4 – Monitorowanie pracy uczniów – Wordwall, LiveWorksheets
- Przewodnik: Wordwall – możliwość pracy on-line i off-line
- Przykładowy quiz opracowany za pomocą Wordwall
- Przewodnik: LiveWorksheets – inteligentne karty pracy
- Przykładowa kart pracy w LiveWorksheets
- Zadanie 4
- Moduł 5 – Ewaluacja zajęć – Mentimeter, AnswerGarden
- Przewodnik: Mentimeter – ewaluacja i informacja zwrotna
- Przewodnik: AnswerGarden – błyskawiczna informacja zwrotna
- Zadanie 5
- Podsumowanie
Harmonogram kursu
- Kurs „Tydzień z narzędziami TIK ułatwiającymi edukację zdalną” trwa od poniedziałku od godz. 9:00 do następnego poniedziałku do godz. 23.55, obejmuje 7 dni pracy (14 godzin) i składa się z 5 modułów.
- Wszystkie treści kursu zostaną udostępnione w poniedziałek do godziny 9:00; na zapoznanie się z materiałami oraz wykonanie obowiązkowych zadań uczestnicy mają czas do dnia zakończenia kursu (następny poniedziałek), do godziny 23:55.
- Moduły składają się z części instruktażowej i zadaniowej.
- Uczestnicy mają całodobowy dostęp do platformy Moodle, materiałów szkoleniowych i treści zadań; uczestnik powinien zarezerwować codziennie co najmniej 1-2 godziny prywatnego czasu i pracować systematycznie.
- Uczestnik jest zobowiązany do wykonania zadań w każdym z 5 modułów kursu.
- W przypadku napotkania trudności, uczestnik jest zobowiązany do zwrócenia się o pomoc do prowadzącego kurs lub innych uczestników kursu.
- W przedostatnim dniu kursu (niedziela) zostanie odsłonięty moduł „Podsumowanie”, w którym znajdują się ankiety ewaluacyjne.
Zasady oceniania i zaliczenia kursu
- Zadania wykonane przez uczestników są oceniane przez trenera kursu w sposób punktowy.
- Do ukończenia kursu i otrzymania zaświadczenia niezbędne jest uzyskanie 75% maksymalnej liczby punktów. Maksymalna liczba punktów w tym kursie to 16, co oznacza, że uczestnik, który otrzyma 12 punktów ukończy kurs.
- Każdy uczestnik jest zobowiązany do wypełnienia ankiet ewaluacyjnych.
- Po zaliczeniu kursu, uczestnik pobiera i drukuje sobie certyfikat z ostatniego modułu kursu (Podsumowanie).
Pozostałe zasady
- Jeśli uczestnik przerwie kurs lub nie wywiąże się z wymaganych zadań i zdecyduje się na powtarzanie kursu w kolejnej edycji, kurs musi zostać powtórzony od początku w całości.
- Rolą prowadzącego nie jest pokazywanie uczestnikom zadań do późniejszego odtworzenia, lecz wspieranie ich podczas realizowania owych zadań, natomiast pomocy uczestnicy powinni poszukiwać przede wszystkim w grupie.
- Każdy uczestnik kursu ma prawo dzielić się swoją wiedzą z innymi.
- Prowadzący kurs może w trakcie kursu utworzyć wydarzenie na żywo na portalu eTwinning Live. Informacja o takim wydarzeniu pojawi się wówczas na forum, a uczestnicy będą mogli wziąć udział w wydarzeniu. Zadanie to nie będzie punktowane.
- Wszystkie materiały zamieszczone na platformie Moodle są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r. (tekst ujednolicony Dz. U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.
- Na kursie obowiązują zasady ogólnie przyjętej netykiety.
- Kurs jest bezpłatny.
Autorką kursu jest Monika Mojsiejonek.
Wszystkie materiały zamieszczone na platformie Moodle są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji jest zabronione.
Zaświadczenie o zreealizowanym kursie można pobrać z jego strony w terminie do 7 dni od daty ukończenia szkolenia.
Szczegółowych informacji na temat szkolenia udziela Agnieszka Woźniak agnieszka.wozniak@frse.org.pl
Najnowsze komentarze