
Wirtualne wycieczki klasowe
Podstawą projektów eTwinning jest współpraca, której efektem są wspólne rezultaty. Często jednak ta współpraca postrzegana jest jako prosta wymiana informacji – partnerzy poprzestają na komunikacji, przesyłaniu sobie prezentacji szkół czy świątecznych tradycji. Tego typu działania są oczywiście potrzebne w projektach, spełniają swoją informacyjną rolę, pomagają nawiązać bliższe relacje, ale są dopiero pierwszym krokiem w kierunku rzetelnej współpracy.
Seria scenariuszy aktywności przygotowanych przez doświadczonych eTwinnerów dedykowana jest początkującym partnerstwom, które chcą rozwinąć rozwinąć aspekt współpracy, poszukują pomysłów na wspólne działania i zastanawiają się od czego zacząć. Z pewnością zainteresują też bardziej doświadczonych członków eTwinningowej społeczności, jako ciekawe i wartościowe elementy, które z powodzeniem można będzie włączyć do niemal każdego projektu.
Materiały sukcesywnie będziemy publikować na naszej stronie. Znajdziecie je wszystkie w:
Scenariusze aktywności
Autorka: Celina Świebocka – Ambasadorka programu eTwinning
Nauczycielka języka niemieckiego oraz doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej w Jazowsku, w Szkole Podstawowej nr 1 w Obidzy oraz w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kadczy. Do tej pory zrealizowała kilkadziesiąt projektów wyróżnionych Krajowymi i Europejskimi Odznakami Jakości, a także nagrodami w krajowym konkursie Nasz Projekt eTwinning 2017, 2020, w Europejskim Konkursie eTwinning 2017. 14 jej projektów zostało laureatami czterech edycji Konkursu Europejskiego współorganizowanego przez Niemieckie Biuro Kontaktowe. Jest założycielem i koordynatorem grupy eTwinning dla nauczycieli języka niemieckiego „Projekte auf Deutsch” , w ramach której organizuje i prowadzi webinaria, dzieląc się przykładami dobrych praktyk oraz pomysłami na wykorzystanie narzędzi TIK w międzynarodowych projektach. Autorka 7 działalności innowacyjnych opartych na współpracy szkół w programie eTwinning, przeprowadzonych w 3 szkołach podstawowych. Pasjonuje ją nowoczesna technologia, a szczególnie tematyka pokojów zagadek, webquestów, rozszerzonej rzeczywistości oraz odwróconej klasy.
Wycieczki szkolne stanowią ważny element realizacji programu zarówno dydaktycznego, jak i wychowawczego. Dzięki nim uczniowie mogą w praktyce wykorzystać wiedzę teoretyczną, przyswajaną na lekcjach w szkole oraz poznawać formy aktywnego wypoczynku. Wspólny wyjazd daje wiele okazji zastosowania różnorodnych form i metod kształcenia, skutecznie wpływających na wszechstronny rozwój osobowości uczniów. Zagrożenie epidemiczne nie tylko utrudniło udział uczniów w klasowych wycieczkach, ale również zmusiło instytucje kulturalne do zamknięcia swych drzwi przed zwiedzającymi i skłoniło do prezentowania swoich dzieł w wirtualnej przestrzeni.
Wycieczki przygotowywane są w postaci wirtualnych spacerów, czyli galerii panoramicznych zdjęć w formie trójwymiarowej prezentacji, niejednokrotnie z komentarzem przewodnika, umieszczonej na stronie internetowej miasta, muzeum czy innych instytucji kulturalnych. Wybrane miejsca można podziwiać online w formacie 360 stopni, który pozwala na przybliżanie obiektów i poruszanie się w wybranym kierunku z uwzględnieniem panoram w pionie i poziomie. Trójwymiarowe zdjęcia wiernie odzwierciedlają ekspozycje, które można oglądać we własnym tempie oraz w dogodnym czasie, często z wykorzystaniem okularów Google VR.
Jesienne wycieczki szkolne, wyjazdy w ramach programu Erasmus, zielone szkoły czy rywalizacje sportowe także stoją pod znakiem zapytania. Dlaczego zatem nie zrealizować projektu o takiej tematyce?
Przykładem takich działań może być ubiegłoroczny projekt uczniów klasy 7a Szkoły Podstawowej w Jazowsku Virtuell die Geschichte einer Dreierfreundschaft entdecken, którzy na lekcjach języka niemieckiego, wspólnie z rówieśnikami z Niemiec i Francji, poznawali historię oraz atrakcje najważniejszych miast Trójkąta Weimarskiego. Pracując w zespołach międzynarodowych, przygotowali trzy wirtualne wycieczki do Berlina, Warszawy i Paryża. Do tego celu wykorzystali: Genial.ly, prezentacje Google, Nearpod, ThingLink, Google Art.&Culture, Google Earth w wersji online, 360cities oraz Schools.360cities. Wspólne podróże zakończyliśmy przygotowaniem gry typu escape room, które weryfikowały poznaną podczas wirtualnych spacerów wiedzę. Zrealizowane w wymienionym przedsięwzięciu aktywności możemy przeprowadzić w ramach całego projektu eTwinning lub jako jeden z jego etapów.
Wycieczka do Berlina opracowana w aplikacji Schools.360cities
Propozycja wykorzystania aktywności w projekcie eTwinning:
Scenariusz projektu: Wirtualna wycieczka klasowa
Narzędzia TIK przydatne do przygotowania wirtualnych spacerów:
Mult.dev – Aplikacja wymagająca rejestracji. Pozwala na tworzenie wizualizacji trasy podróży.
Supertunnel.app – Prosta w obsłudze aplikacja symulująca odległość (tunel) przez wnętrze Ziemi.
Google Earth – Google Earth dostępny jest na stronie jako aplikacja do pobrania. Z programu możemy również korzystać w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych (tabletach i smartfonach) z Androidem oraz iOS-em. Wykorzystując aplikację w wersji na przeglądarkę, możemy udostępnić do współpracy naszą wirtualną wycieczkę i razem z partnerami przygotować prezentację trasy podróży oraz ciekawych miejsc. Narzędzie jest dostępne dla wszystkich użytkowników za darmo i działa nadal w wersji testowej. Podczas pracy w programie czasami zamiast mapy może pojawić się czarne tło, wówczas należy stronę odświeżyć a ona załaduje się ponownie. Prezentację założyć i edytować mogą tylko użytkownicy, posiadający konto gmail. Korzystając z narzędzi Google Earth, uczniowie mogą tworzyć tematyczne wycieczki, na przykład mapy lokalizacji dzieł sztuki oraz miejsca, które związane są z danym artystą. Uczeń może dołączyć do oznaczenia danego miejsca zdjęcie, tekst oraz linki do opracowywanych w zespołach międzyszkolnych prezentacji, plakatów czy osi czasu. Google Earth możemy wykorzystać również do przybliżenia miejsc, z których pochodzą partnerzy, biorący udział w projekcie.
Tutorial Google Earth
Google Art&Culture – dawniej Google Art Project, to internetowa galeria sztuki, dzięki której użytkownicy mogą uzyskać dostęp do tysięcy dzieł sztuki z całego świata. Mobilna aplikacja jest kompatybilna z narzędziem zwiedzania w 360stopniach. Zbiory w ramach Google Art &Culture można podziwiać z wykorzystaniem okularów VR. Aplikacja umożliwia przeszukanie kolekcji nie tylko po gatunkach, czasie powstania, muzeach i ich lokalizacjach, technice wykonania dzieła i nurtach, w których one powstawały, ale także po powiązanych wydarzeniach historycznych. Przeglądane dzieła możemy polubić, klikając na ikonę serduszka, wówczas zostają one zapisane w zakładce Ulubione na naszym koncie. Dzięki temu możemy tworzyć własne galerie obrazów, przydatne podczas realizacji danego przedsięwzięcia. W tym celu przechodzimy do zakładki Ulubione (prawy górny róg), klikamy w Galeria, kolejno Utwórz galerię. Dzieła dodajemy do galerii spośród polubionych, kolejno tytuł i krótki opis. Galerię zapisujemy w wersji publicznej i udostępniamy w TwinSpace projektu lub dołączamy do miejsca na mapie Google Earth.
Na stronie programu możemy znaleźć ciekawe propozycje wykorzystania narzędzia podczas lekcji:
- Kolorowanka dzieł sztuki
- Gra What-came-first? (Co było wcześniej?)
- Krzyżówki
- Puzzle dzieł sztuki
- Eksperymenty
- Inne gry
Nearpod – Aplikacja stwarza możliwość przygotowania wirtualnej wycieczki połączonej z opisem zwiedzanych miejsc oraz quizami sprawdzającymi zdobytą podczas tego etapu wiedzę. Funkcja Virtual Field Trip – pozwala na przeglądanie zdjęcia 360 stopni oraz oglądanie wybranego miejsca w okularach VR (na obrazku zapis ENTER VR). W tym celu tworzymy prezentację, do poszczególnych slajdów dodajemy opis danego miejsca, następnie wybieramy je z Virtual Field Trip. Konkretnej miejscowości szukamy wpisując nazwę w pasek z lupką (najlepiej w j. angielskim, np. Warsaw, Paris, Mountains, itd.). Kolejno dodajemy quiz sprawdzający w jakim stopniu uczestnicy poznali zdobyte informacje. Na zakończenie proponujemy tablicę, na której uczestnicy wirtualnej wycieczki komentują, które miejsca podobały im się najbardziej (ewaluacja wirtualnej wycieczki).
Genial.ly – Narzędzie webowe do projektowania interesujących wizualnie, interaktywnych treści. Umożliwia tworzenie m.in.: prezentacji, interaktywnych obrazków, quizów, przewodników, infografik oraz prezentacji wideo. Aplikacje możemy również zastosować, przygotowując wirtualne spacery wzbogacone quizami.
- Przykładowa wycieczka do Londynu znaleziona w zakładce Inspiracje (możliwość skopiowania prezentacji)
- Szablon do przygotowania wycieczki do muzeum – escape room (możliwość skopiowania i modyfikacji gry)
- Wizualizacja trasy wycieczki (możliwość skopiowania i modyfikacji)
Newspaper Map – to narzędzie do wyszukiwania i czytania gazet z różnych miejsc na całym świecie, które sprawdzi się podczas tworzenia wirtualnych wycieczek. Dzięki wyszukiwarce miejsc lub tytułów możemy dotrzeć do ok. 10 000 gazet. Aplikacja sprawdzi się podczas przygotowywania wirtualnej wycieczki po wydawnictwach Europy czy konkretnego państwa. Uczniowie, pracując w zespołach międzyszkolnych, poznają historię i nazwy gazet danego wydawnictwa.
360Cities – to największy w sieci zbiór wysokiej jakości zdjęć panoramicznych i filmów. W programie wyszukać możemy wiele ciekawych miejsc, dodać je do wirtualnych wycieczek i przeglądać również z wykorzystaniem okularów VR. Aplikacja jest kompatybilna z Schools.360cities – wersją edukacyjną.
Schools.360cities – pozwala tworzyć wirtualne wycieczki, do których możemy dodać slajdy z tekstem oraz quizami zawierającymi jedno pytanie zamknięte wielokrotnego wyboru. W wersji bezpłatnej możemy utworzyć 3 klasowe wycieczki. Program 360cities oraz wersja dla szkół Schools.360cities posiadają funkcje zwiedzania ciekawych miejsc z wykorzystaniem okularów VR, bez konieczności pobierania dodatkowej aplikacji. Okulary Google VR (Google Cardboard) umożliwiają dostęp do niezwykłych wrażeń bez ponoszenia większych kosztów i podejmowania skomplikowanych działań. Niezależnie od tego, czy złożymy Google Cardboard samodzielnie czy kupimy profesjonalne, będziemy mogli skorzystać z rzeczywistości wirtualnej na smartfonie. Okulary VR z kartonu do samodzielnego złożenia można znaleźć w sklepach internetowych już w cenie kilku złotych. Jednym z zadań w ramach działań projektowych może być również samodzielne przygotowanie okularów z wykorzystaniem szablonu okularów. Wówczas oprócz szablonu potrzebne będą również soczewki o rozmiarze 2,5cm, które możemy nabyć za ok. 10 Euro (10 sztuk) w sklepach internetowych. Uczniowie mogą je również wykonać samodzielnie, korzystając z przewodnika przygotowanego przez Centrum Nauki Kopernik.
Tutorial Schools.360cites
Przydatne linki:
- Portal wycieczek wirtualnych Wirtualny kraj oferujący ponad 57 tyś. panoram, ok. 21 tyś zdjęć oraz ok.800 filmów.
- Wirtualne polskie muzea – kolekcja przygotowana w ramach projektu eTwinning Virtuelle Klassenreisen
- Ciekawe miejsca w Polsce i innych krajach – kolekcja przygotowana w ramach projektu eTwinning Virtuelle Klassenreisen
- Wycieczka do Londynu
Scenariusz aktywności projektowej: Wirtualna wycieczka klasowa
Czas trwania: około 2 miesięcy
Uczestnicy: uczniowie klas 4-8 szkoły podstawowej, uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Narzędzia TIK: CryptDrive-Kanbal, Tricider, Pickerwheel, Mult.dev, Prezentacje Google, Google Earth, Calameo, LearningApps, Google Arts&Culture, 360cities, narzędzia TwinSpace (forum, Twinboard)
Etapy działania:
Pierwszy tydzień
- Założyciel/współzałożyciel tworzy w TwinSpace stronę Wirtualna wycieczka. Na stronie osadza dokument (Kanban) w wersji do edycji, przygotowany w programie CryptDriver-Kanban – (zobacz tutorial).
- Uczniowie zostają podzieleni na międzyszkolne grupy, których ilość jest uzależniona od ilości uczestników. Zaleca się od 2 do 4 uczniów z każdej szkoły w jednej grupie. Każdym zespołem opiekuje się jeden nauczyciel, który jest odpowiedzialny za przygotowanie materiałów oraz pomoc uczniom przez cały czas trwania aktywności.
Drugi tydzień
- W aplikacji Tricider (zobacz tutorial) uczniowie proponują miejscowości, które chcą wirtualnie odwiedzić. Następnie wszyscy uczestnicy biorą udział w głosowaniu w tej samej ankiecie w programie Tricider. Każdy z uczestników oddaje głos na trzy wybrane miejsca.
Trzeci tydzień
- Każdemu zespołowi zostaje losowo przypisana jedna z wybranych w drodze głosowania miejscowość. Losowanie możemy zorganizować w dowolny sposób, wykorzystując na przykład aplikację Pickerwheel.
- Założyciel/współzałożyciel projektu tworzy podstrony do strony Wirtualna wycieczka. Podstrona jest nazwą zespołu i miejscowości, którą dana grupa zaprezentuje. Każdy team pracuje na jednej oznaczonej nazwą jego grupy stronie.
- Nauczyciel odpowiedzialny za daną grupę dodaje do podstrony zespołu wątek na forum Podział zadań teamu nr …. W tym celu poniżej treści na podstronie, klikamy na Rozpocznij dyskusję. Uczniowie dokonują podziału zadań oraz wybierają atrakcje, które zostaną zaprezentowane w dalszej części tego etapu projektu.
Czwarty tydzień
- Każdy zespół tworzy wizualizację trasy podróży w aplikacji Mult.dev. Trasa podróży łączy miejsca zamieszkania uczestników projektu z miejscem, do którego wybiorą się w ramach wirtualnej wycieczki.
Piąty tydzień
- Każdy nauczyciel przygotowuje dla swojego zespołu prezentację Google, którą osadza na podstronie teamu wraz z linkiem do wspólnej edycji.
- W prezentacji uczniowie dodają kolejno slajdy zawierające informacje na temat historii, atrakcji, ciekawostek oraz znanych osób, związanych z daną miejscowością. Każdy dodany wpis podpisują imieniem i nazwą miejscowości lub kraju, z którego pochodzą. W prezentacji tworzą stronę/strony zawierającą kolekcję linków 3600, prezentujących atrakcje. (Google Arts&Culture,360Cities lub wirtualnych wycieczek znajdujących się na stronach internetowych poszczególnych instytucji).
Szósty tydzień
- Po zakończeniu zadania odpowiedzialny nauczyciel pobiera na dysk komputera prezentację w wersji PDF. Następnie w programie Calameo tworzy e-publikację. Link do e-publikacji dodaje do strony Rezultaty współpracy w TwinSpace projektu.
- Założyciel/współzałożyciel tworzy dla każdej grupy nowy projekt w programie Google Earth online. Dla każdego zespołu generuje link umożliwiający współpracę, który zamieszcza na podstronie zespołu w TwinSpace.
Siódmy tydzień
- Uczniowie poszczególnych zespołów dodają do mapy w Google Earth online atrakcje, które opisywali w prezentacji Google. Podczas tego zadania tworzą wizualizację miejsc zawartych w e-publikacji. Po zrealizowaniu zadania ciekawe miejsca mogą obejrzeć w wersji 3D.
Ósmy tydzień
- Nauczyciel tworzy kolejno kolekcję w LearningApps, a link do niej udostępnia uczniom na podstronie zespołu w TwinSpace. Kolekcja umożliwia dodanie gry bez konieczności logowania się do aplikacji. Uczniowie tworzą gry do materiałów zamieszczonych w prezentacji Google. Zespoły wymieniają się grami. W forum założyciel/współzałożyciel projektu tworzy wątek Komentarze do gier w LearningApps. Uczniowie recenzują gry, ich stopień trudności oraz poprawność wykonania.
Dziewiąty tydzień (opcjonalnie)
- Nauczyciel dodaje szablon okularów VR do strony zespołu. Uczniowie przygotowują okulary VR na podstawie dodanego przez koordynatorów szablonu VR. Na zakończenie przeglądają przygotowane materiały/wycieczki za pomocą smartfonów oraz okularów VR
Alternatywna opcja
Pominięcie etapu 12. i 13., a w zamian za to – uczestnicy projektu mogą przygotować wycieczkę wraz z quizem w aplikacji School.360cities.
Scenariusz możecie także pobrać jako PDF i wydrukować:
Wirtualna wycieczka klasowa
Najnowsze komentarze