Wspólny komiks – aktywność na każdą okazję

Wspólny komiks – aktywność na każdą okazję

Podstawą projektów eTwinning jest współpraca, której efektem są wspólne rezultaty. Często jednak ta współpraca postrzegana jest jako prosta wymiana informacji – partnerzy poprzestają na komunikacji, przesyłaniu sobie prezentacji szkół czy świątecznych tradycji. Tego typu działania są oczywiście potrzebne w projektach, spełniają swoją informacyjną rolę, pomagają nawiązać bliższe relacje, ale są dopiero pierwszym krokiem w kierunku rzetelnej współpracy.

Seria scenariuszy aktywności przygotowanych przez doświadczonych eTwinnerów dedykowana jest początkującym partnerstwom, które chcą rozwinąć rozwinąć aspekt współpracy, poszukują pomysłów na wspólne działania i zastanawiają się od czego zacząć. Z pewnością zainteresują też bardziej doświadczonych członków eTwinningowej społeczności, jako ciekawe i wartościowe elementy, które z powodzeniem można będzie włączyć do niemal każdego projektu.

Materiały sukcesywnie będziemy publikować na naszej stronie. Znajdziecie je wszystkie w:

 

Scenariusze aktywności  

 

Autorka: Ewa Przybysz-Gardyza

Ambasadorka programu eTwinning

Jestem nauczycielką dyplomowaną języka angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w StojadłachChętnie biorę udział w szkoleniach i rozwijam się, ciągle poznając najnowsze trendy w edukacji. Regularnie wykorzystuje podczas lekcji narzędzia TIK, posiadam tytuł Microsoft Innovative Educator Expert. Od kilku lat piszę i realizuję projekty międzynarodowe (eTwinning, Erasmus+ oraz Teaching English in Poland we współpracy z Fundacją Kościuszkowską). Staram się, aby projekty, w których biorę udział, kształtowały kompetencje kluczowe oraz umiejętności przewidziane w podstawie programowej. Chętnie dzielę się swoimi pomysłami z innymi nauczycielami – podczas szkoleń oraz poprzez bloga: dlanauczycieli.blogspot.com

 

Realizując projekt eTwinning skupiamy się na współpracy, zwłaszcza międzyszkolnej. Warto pamiętać, że aby współpraca była wartościowa nie wystarczy praca w grupach zorganizowana tak, że każdy wykonuje swoją część, a potem wklejamy wszystko do jednego dokumentu. Współpracujący uczniowie dzielą odpowiedzialność za efekt końcowy oraz razem podejmują pewne decyzje.

Jedną z aktywności, które można zrealizować we współpracy, jest tworzenie wspólnego komiksu na temat związany z projektem. Jeśli nasz projekt dotyczy fauny może to być komiks o zwierzętach, jeśli poznajemy kulturę różnych państw bohaterami komiksu mogą być ludzie różnych narodowości, którzy spotykają się na wakacjach i razem przeżywają przygody lub po prostu rozmawiają o swoich ulubionych potrawach, świętach narodowych czy zwyczajach. Natomiast, kiedy realizujemy projekt o otaczającej nas matematyce, możemy ożywić figury geometryczne i wymyślić przygodę, w której każda postać zachowa się zgodnie ze swoimi właściwościami.

Jak może wyglądać współpraca przy tworzeniu wspólnego komiksu?

Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz tworzenia komiksu w Canvie. Wystarczy, aby jeden z nauczycieli w projekcie posiadał konto dla oświaty i założył zespół, a wtedy wszyscy członkowie projektu mogą korzystać z dostępnych na tym koncie opcji.

 

Wspólny komiks – aktywność na każdą okazję

 

Jeden z nauczycieli tworzy dokument Google, który posłuży do zaplanowania komiksu i udostępnia go partnerom do edycji. Aby to zrobić, należy kliknąć na Udostępnij w prawym górnym rogu, a następnie w oknie, które się pokaże kliknąć na samym dole Zmień na “Każda osoba mająca link”. W kolejnym oknie zamiast Przeglądający musimy ustawić Edytor. Potem wystarczy skopiować link i wysłać partnerom. Wspólnie ustalamy termin wykonania zadania.

Dokument warto zagospodarować – najlepiej sprawdza się tabelka. W kolumnach wpisujemy poszczególne zagadnienia do uzgodnienia, a w wierszach partnerów. Każdy partner uzupełnia swoje propozycje zgodnie z tematyką projektu (warto ustalić ile propozycji może podać każda szkoła: jeśli w projekcie jest wielu partnerów, wybierzmy po 1 propozycji, jeśli jest tylko 2-3 partnerów – możemy umówić się 2 propozycje w każdej dziedzinie).

 

 

Po uzupełnieniu tabeli przez wszystkich partnerów może się okazać, że niektóre propozycje są ze sobą sprzeczne i musimy zagłosować na jedną z nich, np. jeśli chodzi o miejsce akcji (komiks zwykle rozgrywa się w 1 lub 2 miejscach). Do głosowania warto wykorzystać ankietę na TwinSpace:

  • tworzymy nową stronę lub dodajemy ankietę do istniejącej już strony. Wpisujemy pytanie, np. “Które miejsce akcji jest według ciebie najlepsze dla naszego komiksu?”. Jako odpowiedzi do wyboru wpisujemy propozycje podane przez partnerów. Ustalamy termin głosowania i czekamy na wyniki.

Kiedy wiemy już dokładnie, jacy bohaterowie, miejsce akcji i wydarzenia mają być uwzględnione, możemy przejść do tworzenia komiksu.

Podczas spotkania online lub w inny wybrany sposób partnerzy ustalają kolejność dodawania poszczególnych części komiksu. Jeden z nauczycieli zakłada w Canvie prezentację, którą udostępnia partnerom (praktyczne wskazówki i tutorial Canvy). Pierwsza grupa tworzy początek komiksu według własnego pomysłu, uwzględniając wybranych bohaterów, miejsce akcji oraz zaproponowane wydarzenia. Korzysta przy tym z dostępnych w Canvie opcji:

  • W czarnym menu z lewej strony wybieramy Elementy, a dalej Siatki.
  • Wybieramy taki układ, który pasuje do zaplanowanej sceny.
  • W czarnym menu wybieramy Zdjęcia i w okienku wyszukiwania wpisujemy wybrane miejsce akcji.
  • Wybieramy zdjęcie, które pasuje nam do komiksu i przeciągamy je w poszczególne okna siatki (tę czynność trzeba powtórzyć tyle razy, ile mamy okien).
  • Ponownie klikamy Elementy, w oknie wyszukiwania klikamy na x, aby zamknąć propozycje siatek, wpisujemy bohatera, np. “wampir” albo “kwadrat”, a pod oknem wyszukiwania wybieramy Grafika (automatycznie ustawione jest Wszystko, więc wyszukuje też zdjęcia, które trudno nam będzie ustawić na wstawionym już w siatkę tle).
  • Wybieramy element, klikamy na niego, a potem dostosowujemy jego wielkość, kąt nachylenia, ewentualnie kolory i przeciągamy go na właściwe miejsce; możemy skopiować go i wkleić w inne miejsce siatki tyle razy, ile potrzebujemy; podobnie wyszukujemy pozostałych bohaterów, których chcemy uwzględnić w naszej części komiksu.
  • Cały czas będąc w obszarze Elementy, znowu zamykamy x wyniki poprzedniego wyszukiwania, a w menu głównym tego obszaru wybieramy Linie i kształty.
  • Przeszukujemy dostępne opcje dymków, wybieramy ten, który nam pasuje, klikamy na niego, ustawiamy na właściwym miejscu i dostosowujemy kolor, wielkość oraz nachylenie.
  • W menu z lewej strony klikamy na Tekst, następnie Dodaj podtytuł i wpisujemy w miejsce oryginalnego tekstu słowa naszego bohatera, a potem dostosowujemy wielkość i kolor tekstu, a także przesuwamy go na właściwy dymek.
  • Jeśli tekst znika pod dymkiem, trzeba ustawić pozycję zaznaczonego elementu (prawa strona górnego menu).
  • Podobnie postępujemy z pozostałymi elementami naszego slajdu.
  • Możemy też dodać tekst narratora na górze lub na dole wybranej części siatki.
  • Jeśli mamy czas, możemy dodać inne elementy komiksu, jak onomatopeje czy naklejki oraz pobawić się kadrem powiększając obrazy na poszczególnych częściach siatki.

 

 

Kiedy uczniowie pierwszej grupy skończą swoją część, dają znać grupie drugiej. Ta czyta utworzoną do tej pory historyjkę i dodaje kolejny fragment tak, aby był kontynuacją pierwszego (dodaje kolejny slajd i powtarza czynności opisane wyżej).

Kiedy każdy partner dodał swój fragment komiksu, wszystkie grupy czytają efekt końcowy i zastanawiają się, jaki tytuł będzie pasował. Podają swoje propozycje, np. w tym samym dokumencie Google, w którym ustalali szczegóły komiksu.

Znowu przeprowadzamy głosowanie na Twinspace (ankieta).

Ustalamy, który partner utworzy slajd tytułowy, na którym poda też wszystkie szkoły partnerskie będące autorami komiksu.

Gotowy komiks pobieramy jako dokument pdf i wstawiamy na TwinSpace lub udostępniamy za pomocą linku do przeglądania.

 

Wskazówki

Bardzo ważne jest ustalenie precyzyjnych terminów – muszą one być osiągalne dla uczestników biorąc pod uwagę różne okazje, np. zbliżające się ferie zimowe, a jednocześnie niezbyt odległe, aby aktywność nie przeciągała się, gdyż wtedy uczniowie tracą motywację.

Komiks jest tworzony przez uczniów, a nie nauczycieli. Jeśli mamy taką możliwość, udostępnijmy uczniom link i podzielmy ich na grupy z wyraźną umową, która grupa czym ma się zająć i w jakiej kolejności będą pracować (np. 1 grupa zagospodarowuje slajd, 2 grupa wybiera bohaterów, 3 grupa obmyśla ich wypowiedzi) . Możemy też wyświetlić komiks na monitorze lub tablicy interaktywnej i dodawać poszczególne elementy razem zgodnie z decyzją uczniów.

Tak stworzony komiks powstał we współpracy – każda grupa była jednakowo zaangażowana, razem podejmowano decyzje, a kolejne części komiksu opierały się na poprzednich.

 

Scenariusz możecie pobrać także jako PDF!

Wspólny komiks